Visa alla bilder

Glas Goggomobil 2-cyl — 1958

Ovanlig och orenoverad Glas med ytterst få ägare och full historik från dag ett. Komplett och fullt körbar. Startar alltid på första försöket!

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Oerhört charmig med all sin fantastiska patina. Bara reparerad, aldrig renoverad. Går jättefint och får plats i det minsta av garage!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
83 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11047
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Oerhört charmig med all sin fantastiska patina. Bara reparerad, aldrig renoverad. Går jättefint och får plats i det minsta av garage!"

Beskrivning

Helt orörd och mycket genuin originalbil som såldes ny i Roslagen 1958. Har sedan dess brukats av samma familj tills för ett par år sedan då den togs över av en svensk mikrobilsentusiast.
Har i dagsläget gått 13 000 mil och vintertid alltid stått avställd med inoljat underrede och hålrum, vilket gjort att den klarat åren mycket bra. Idag finns mycket få orenoverade exemplar kvar vilket gör denna Goggomobil snudd på unik. Denna en av bilvärldens minsta är fullt körbar och startar alltid på första försöket. Under huven bak sitter korrekt 300 cc tvåtaktsmotor med mycket temperament, vilket förstärks med den tätstegade lådan.
Inredningen har viss patina men är hel sånär som på något mindre hål i innertaket. Exteriört är den lite matt i lacken och några mindre rostlagningar finns.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1998-09-22 
  • Avläst mätarställning
    3584 mil 
  • Regnr
    OEE637 
  • Chassinummer
    0271862 
  • Kw / hk
    13 / 17 
  • Drivmedel
    Oljeblandad bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket pålitlig, startar alltid. Går fint med bra tomgång. Halvgamla däck med hyfsade mönster.

  • Skick interiör:

    Original i varje detalj. Stolar och säte är hela och rena, medan dörrsidorna eventuellt skulle behöva en rengöring. Innertakets kanter är slitna med några mindre hål.

  • Skick exteriör:

    Originallackering med fin men tydlig patina. Lite matt, stenskott och spår av en lång svetsning horisontellt under motorluckan.
    Taket tidigt ommålat i svart, numera matt och hårt polerat.
    Kromet är långt ifrån perfekt men fullt av själ. Bra gummilister.

  • Skick helhet:

    Inte perfekt någonstans, men full av den sorts underbara patina som bara kan nås efter år av kärleksfullt brukande.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus i trafik 1999-06-16
Ursprungsbesiktning 1998-09-22 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1999-06-16(571111)
Besiktningsperiod -
Senast godk besiktning 2016-05-26
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakta om modellen

Tyska Glas hade länge gjort jordbruksmaskiner då man 1951 presenterade Goggo – Tysklands första riktiga scooter. Snart blev det bilar och från 1955 byggde man sin Goggomobil med 250 cc, 300 cc och 400 cc tvåcylindriga tvåtaktsmotorer.
Goggomobil försvann 1966 efter 250 000 tillverkade exemplar. Mellan 1962 och 1966 byggdes Goggomobil i spanska Bilbao av Munguia Industrial SA.
1968 köpte BMW Glas och märket försvann.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG