Visa alla bilder

Ford Taunus 20M 6-cyl — 1966

Trevlig 20M med original tvåliters sexa. Fint omlackerad i rätt röd och prydlig originalklädsel. Enbart tre ägare sedan ny!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin i lack och detaljer, fräscht exemplar i relativt orört originalskick. V6-motorn gör den extra attraktiv. Startar och går fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10917
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Taunus 20M?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin i lack och detaljer, fräscht exemplar i relativt orört originalskick. V6-motorn gör den extra attraktiv. Startar och går fint."

Beskrivning

Ford Taunus sålde som smör i Sverige – ändå ovanliga idag. Här toppmodellen 20M med V6-motorn och manuell rattväxel. Det här exemplaret som bara haft tre ägare sedan ny har klarat sig väl från rost och på senare år fått en fin omlackering. Den fina originalinredningen har klarat sig bra och sånär som på att den är lätt smutsig, hel och fin. Besiktigades senast år 2000 och har sedan dess ingått i Jännaholms samlingar. Vi har inte kört bilen men den startar fint.
Taunus P5 kom 1964 och blev mycket poppis – trots basenkel konstruktion med bakhjulsdrift och motorn fram. De flesta köpte den enklare 17M med V4-motorn som även satt i Saab 96, några valde dock top of the line-modellen 20M.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1965-09-20 
  • Avläst mätarställning
    16021mil 
  • Kw / hk
    70 / 94 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell, rattväxel 
  • Klädsel
    Textil/ konstläder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startad men ej provkörd. Smutsig i motorrummet. Underedsbehandlad.

  • Skick interiör:

    Hel och fin invändigt men lätt smutsig. Bältena demonterade.

  • Skick exteriör:

    Professionellt omlackerad, bra krom, några stenskott i grillen. Mkt fräsch kaross.

  • Skick helhet:

    Omlackad och rostfri bil med bra känsla.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-31
Ursprungsbesiktning 1965-09-20 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1965-09-20
Besiktningsperiod - 2002-05-31
Senast godk besiktning 2000-05-09
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Fakta om modellen

1964 var ett stort år i Ford Taunus historia. Nya P5 var på ingång – antingen som 17M med samma motor som kom i vår egen Saab V4, eller som 20M med tvåliters V6. Köparen kunde välja på en rad karosser som två och fyrdörrars sedan, och kombi. Ny var dock den linjesköna coupén.
Toppmodellen 20M TS hade förutom servobromsar även separata framsäten samt fyrväxlad låda med golvspak – till skillnad från de enklare modellerna som fortfarande hade helt framsäte och rattväxel. Taunus P5 tillverkades till 1967. Modellnamnet Taunus, som fått sitt namn efter Taunusbergen i Västra Tyskland, levde dock vidare till 1983.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG