Visa alla bilder

Ford Model T Roadster Runaboat 4-cyl — 1927

Sista årsmodellen av Ford Model T – här som fin Roadster. Underbart patinerad 20-talare som länge tillhört Sparreholms fina samlingar.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket charmig och mysigt patinerad Ford Model T. Troligen aldrig renoverad, enbart reparerad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11040
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model T Roadster Runaboat?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket charmig och mysigt patinerad Ford Model T. Troligen aldrig renoverad, enbart reparerad."

Beskrivning

Sista årsmodellen av Ford Model T med stålekerhjul och den eftertraktade Roadsterkarossen. Med sin fantastiska patina som bara kommer efter många års brukande bjuder det här exemplaret på en genuin känsla av originalbil. Går runt i motorn och är komplett sånär som på tändstift. Bilen är eventuellt omlackerad någon gång för länge sedan, men nu patinerad med skav, sprickor och en del mindre ytrost.Originalkrom i bra skick. Bra inredning med omklädd soffa och original dörrsidor. Har länge tillhört Sparreholms omfattande bilsamling och har inte rullat på länge.
Bilen säljs oregistrerad. Enligt uppgift från ägaren är den svensksåld och har gått i Norrland, vi har dock inga papper som styrker detta. Köparen får själv ombesörja inregistrering på egen beskostnad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    15 / 20 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Har länge tillhört Sparreholms omfattande bilsamling och har inte rullat på många år. Går runt i motorn och är komplett sånär som på tändstift.

  • Skick interiör:

    Omklätt säte, troligen original dörrsidor. Grosshandlarratt för chaufförer med rund mage och modernare matta på golvet. Fina originalinstrument.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering, alternativt bättrad originallack. Ordentlig patina med skav, sprickor och mindre krackeleringar. Några försiktiga bucklor på skärmarna och en del mindre ytrost framför allt i en del plåtskarvar. Originalkrom i bra skick, och nykromad främre stötfångare som kommer lös till bilen. Bra sufflett. Dock saknas reservhjulet.

  • Skick helhet:

    Genuin känsla av originalbil. Fantastisk patina som bara kommer efter många års brukande. Att den är fri från nytillverkade delar stärker känslan.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilen säljs oregistrerad. Enligt uppgift från ägaren är den svensksåld och har gått i Norrland, vi har dock inga papper som styrker detta.

Köparen får själv ombesörja inregistrering på egen beskostnad.

Fakta om modellen

Ford Model T har sin egen unika plats i historien. De första bilarna tillverkades redan 1908 och sex år senare blev den världens första att tillverkas enligt löpande band-principen. Mellan åren 1908 och 1927 stod den för ungefär hälften av världens bilproduktion och enbart i Sverige såldes 50 000 exemplar.
Konstruktionen var mycket enkel med kaross i plåt på trästomme och fyrcylindrig sidventilsmotor på 20 hk. Bromsar fanns bara på bakhjulen och den tvåväxlade planetväxellådan manövrerades med pedaler.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG