Visa alla bilder

BMW 700 Sports Coupé 2-cyl — 1961

BMW:s lilla linjesköna 60-talscoupé i projektform. Kräver renovering innan den berömda körglädjen är tillbaka.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"I det närmaste komplett. Ett bra utgångsobjekt för originalrenovering eller busracer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
41 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10887
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 700 Sports Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"I det närmaste komplett. Ett bra utgångsobjekt för originalrenovering eller busracer."

Beskrivning

En orörd och tämligen komplett 700 Sport. Det här orörda exemplaret kräver en större renoveringsinsats för att åter bli i toppskick. Karossen har på sina håll en del större rostskador och bucklor. Stötfångaren bak saknas och rutorna är repiga och slitna. Inredningen är original men klädseln på framför allt stolar och säten är mycket sliten. Bilen har stått i många år och skicket på mekaniken okänd.
Detta är ett renoveringsobjekt som bör inspekteras noggrant. Dett här var första bilen från BMW med monocoque-chassi. Lilla 700 blev en storsäljare och räddade BMW när de stod på ruinens brant.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1961-01-21 
  • Avläst mätarställning
    92247km 
  • Kw / hk
    34 / 46 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Behöver genomgång och renovering
    Batteri saknas. Kopplingspedal rör sig knappt. Ej startad, motorn går runt.
    Dörr går ej att låsa. Orenoverat, oskruvat exemplar.
    Däck 50%

  • Skick interiör:

    Säten mycket slitna. Golmattor saknas delvis. Växelspaksknopp saknas. Någon knapp på instrumentpanel saknas. Fläckig, sliten, dålig inredning.

  • Skick exteriör:

    Originallack. bucklor finns bl a på tak. Rost, rosthål och lacksläpp. krom är matt. Slitna, repiga rutor. Slitna reflektorer, Stötfångare bak saknas samt backspeglar. I övrigt verkar bilen komplett.

  • Skick helhet:

    99% komplett objekt för renovering. Sliten bil men bra helhet trots renoveringsobjekt

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1975-09-09
Ursprungsbesiktning 1961-01-21 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1961-01-21
Besiktningsperiod - 1975-07-31
Senast godk besiktning 1975-01-07
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakta om modellen

Lilla BMW 700 med bakmonterad motor tillverkades från augusti 1959 till november 1965. Detta var första bilen från BMW med monocoque-chassi och en viktig försäljningsframgång i en tid då BMW stod på gränsen att tappa fotfästet.
Drivlina och hjulupphängning påminde mycket om komponenterna i föregångaren 600 med bakmonterad tvåcylindrig motor. Motorn i 700 var en förstorad version av den som satt i BMW:s motorcykel R67, här dock på 697 kubik – vilket gav en effekt på 30 hk.
BMW 700 i tuffa Sport-versionen var också het på racingbanan. Bland annat vann Hans Stuck German Hillclimb Championship i en sådan här. Samma år vann även Stuck and Sepp Grieger 12-timmars på Hockenheim just i en 700.
Bilen visades första gången på Frankfurt Motor Show 1959 och togs emot mycket väl. På bara några veckor var orderböckerna fulla och produktionen startade i augusti 1959. Fram till sista årsmodellen 1965 byggdes nästan 190 000 exemplar – både coupéer, sedaner och cabrioleter.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG