Visa alla bilder

Bentley Mulsanne Turbo — 1984

Fullutrustad Bentley i sportkostym. Denna Mulsanne Turbo har bara gått 8 500 mil. I fint orört skick invändigt som utvändigt.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av 1980-talets lyxiga och sportiga bilar i absolut bästa skick. Hel och fin ner på detaljnivå."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10890
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av 1980-talets lyxiga och sportiga bilar i absolut bästa skick. Hel och fin ner på detaljnivå."

Beskrivning

En välservad och omhuldad Mulsanne av första generationen. Med Mulsanne tog Bentley fasta på arvet som prestandabil och laddade med Garett turbo och en rad sportiga attribut som speciella fälgar och speciell inredning. Det här exemplaret är såld som ny i Sverige och har tillhört Jännaholms bilsamling i fem år. Bilen har bara gått knappt 8 500 mil och är i ett mycket fint orört originalskick. Inga skador eller rost men några partier är professionellt omlackerade. Inredningen är i samma fina skick som övriga bilen, det finns några små sprickor i klarlacken på instrumentbrädan men inte mer. Startar och går fint.
Fullutrustad och valnötsträ och finaste skinninredningen. Går som en sportbil men effekten på motorn är hemlig, precis som på systerbilen Rolls Royce Silver Spur.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-03-12 
  • Avläst mätarställning
    8497mil 
  • Regnr
    LRU779 
  • Chassinummer
    ZS0T04DCX08093 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går fint, välservad och lågt miltal.

  • Skick interiör:

    Snygg och fin, finns några sprickor i klarlacken på instrumentpanelen

  • Skick exteriör:

    Fint skick, inga skador eller rost. Några partier är professionellt omlackerade. En lackfläck, ca 3 cm, är lite hårt polerad.

  • Skick helhet:

    Mycket bra helhet, servicehandlingar finns. Skärmskantskrom påklistrat.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2013-07-28
Ursprungsbesiktning 1984-03-12 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1984-04-03
Besiktningsperiod - 2013-01-31
Senast godk besiktning 2012-04-13
Skattebefriad Ja
Antal ägare 9
Skall in på bilprovningen nu.

Ägarens kommentar

Du känner dig som kung för en dag när du kör denna bil. Otrolig kvalitét, komfort och lyxkänsla.

Fakta om modellen

Idag har klassiska Bentley Motors åter fått ordning på sitt varumärke. Men i slutet av 1970-talet var allt annorlunda när kunderna hellre investerade i en Rolls-Royce än i en likadan bil med annan grill.
Hos Bentley togs första steget i arbetet med att vända skutan 1980 med Mulsanne. Måhända delade den sin traditionella 6, 75-liters V8 med dubbla SU-förgasare och den treväxlade automaten med Rolls-Royce, men namnet doftade i alla fall av Bentleys gamla framgångar på Le Mans.
1982 var det dags för nästa steg genom att försöka skapa något lika mytomspunnet som de kompressormatade bilarna på 30-talet. Med hjälp av en turbo från Garett skapade man Mulsanne Turbo och fick därmed ordentlig prestanda. Mulsanne S som kom 1987 saknade turbo men var i övrigt mycket lik Turbo R, inklusive fälgarna, den speciella inredningen och den mer styva hjulupphängningen.
De rektangulära strålkastarna ersattes av runda inför 1989 och modellen producerades till 1992. Mulsanne byggde på Rolls-Royce Silver Spirit/Silver Spur – även den ny på marknaden 1980.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG