Visa alla bilder

Austin Seven Special 4-cyl

Underbart hembygge på Austinchassi med handknackad singelkaross. Nu återstår bara det roligaste – detaljarbetet!

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Spännande projekt byggd på Austin Seven. Det mesta på plats men än så länge inte registrerad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
32 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11021
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Spännande projekt byggd på Austin Seven. Det mesta på plats men än så länge inte registrerad."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

2
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
2
Skick helhet

Beskrivning

Charmig liten Special som vill byggas klar. Att bygga en specialare av Austin Seven är inget nytt – i Storbritannien finns en lång tradition. Detta hembygge har fått en relativt grovhuggen kaross där byggaren, åtminstone lite, verkar ha inspirerats av Austins egen sportiga Ulster.
Chassit verkar original med den ursprungliga lilla sidventilaren på 747 cc och 11 eller 17 hk, beroende på årsmodell. Fjädringen med bladfjädrar är till synes den ursprungliga, liksom bromsarna.
Karossen är skapad i plåt medan rutan är gjord i plexiglas. Ett mycket charmigt litet bygge där byggaren visat att kreativitet är viktigare än pengar. Här har man kommit långt med rak pipa, fyrekrad träratt och tidstypisk racerstol.
Denna Singlespeed är ännu inte mogen för att vevas igång. Än så länge saknas bland annat bränsledningar och kylarslang.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
     
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
     
  • Regnr
     
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
         / 11 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 2

    Ej startad. Bränsleledning ej inkopplad. Bladfjäder fram och bak.
    Kardan saknas. Mycket glapp i styrsnäcka. Bromsar ur funktion.
    Kylare ej inkopplad. Vevstart. Däck 20 procent.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Trägolv klätt med gummimatta. Läderklädd stol, träratt.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Hembyggd plåtkaross. Lite bucklor, skav och lacksläpp.
    Handsågad plexiruta.

  • Skick helhet: Betyg 2

    Kul leksak. 85 procent klar.

Fakta om modellen

Austin Seven visades hösten 1922 och började byggas året därpå. Det var en enkel konstruktion, men ändå en riktig bil som satte punkt för de mikrobilar som kommit fram efter första världskriget. Bilen byggde på en enkel, A-formad ram, med spetsen under kylaren. Framaxeln var upphängd i en tvärliggande bladfjädrar, infäst i ramens spets. Bakaxeln var upphängd med kvartselliptiska fjädrar fästa vid rambalkarnas ändar. Även om resten av bilen förfinades kontinuerligt förbättrades aldrig den enkla fjädringen. Bilen hade bromsar på alla fyra hjulen men fotbromsen tog bara på bakbromsarna, medan handbromsen enbart påverkade fram. Den lilla sidventilaren med bara två ramlager visade sig vara både pålitlig och slitstark. Den var kopplad till en treväxlad låda. Bilen kallades fyrsitsig, men de små dimensionerna och den klena motorn begränsade i praktiken lastförmågan.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG