Visa alla bilder

Austin Seven Countryman 4-cyl — 1968

En av bilvärldens mesta ikoner – här i den ovanliga kombiversionen. Renoverad och nära toppskick.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Renoverad med höga krav på kvalitet och försiktigt modifierad för att ytterligare bättra på glädjen med att köra Hundkoja!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
165 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11045
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Renoverad med höga krav på kvalitet och försiktigt modifierad för att ytterligare bättra på glädjen med att köra Hundkoja!"

Beskrivning

Denna Austin Seven Countryman Woodie restaurerades mycket noggrant för några år sedan – och har sedan dess rullat ytterst lite. Lacken är gjord med höga kvalitetskrav och håller fortfarande mycket hög klass. Samma skick håller interiören med nya omklädda säten, ny matta och allt slitet bytt till nytt.
Den här Minin av den nu så ovanliga kombiversionen är försiktigt modifierad med ratt av klassisk Motolita-typ, Minilitefälgar och sportluftfilter. Det enda som krävs för toppskick är möjligen ett nytt lager fernissa på träarbetet.
Under huven sitter en originalrenoverad motor målad i rätt grön nyans. Både motor och växellåda känns mycket bra, och ihop med Hundkojans berömda väghållning bjuds här på mycket körglädje.
Mini skapad av Alec Issigonis tillhör de få bilar som förändrat världen. Med kompakta mått, tvärställd motor och framhjulsdrift sattes en ny standard och en ikon var född. Trots att det tillverkades närmare en halv miljon av kombiversionen är de idag mycket eftertraktade – särskilt med trädekoren.
Bättringsfärg och original luftrenare medföljer. Samt tidstypiskt orenoverat takräcke – perfekt för surfbrädan. I affären ingår också en motsvarande Dinky Toy-bil i skala 1/43, komplett i original kartong!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    2017-04-25 
  • Avläst mätarställning
    2808 mil 
  • Regnr
    ENX284 
  • Chassinummer
    1133752 
  • Kw / hk
    26 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Turkos/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket chassidelar bytt i samband med renoveringen. Går bra i motorn och som en gokart på vägen. Nybesiktigad.

  • Skick interiör:

    Omklädd och i perfekt skick. Allt slitet nytt eller bytt. Nytt innertak, ny matta och klädsel. Knappt synbar bula i ett högtalargaller. I övrigt verkar allt vara som nytt. Tidstypisk Motolita-ratt.

  • Skick exteriör:

    Mycket professionell lackering, fint krom och bra emblem. Stor omsorg om detaljarbetet. Tidstypiska Minilite-kopior i perfekt skick. Träarbetet skulle må bra av lite ny fernissa. Grillen inte den rätta för modellen.

  • Skick helhet:

    Mycket fint helhetsskick. I en färgkombination som väcker uppståndelse vart man än kommer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2016-05-23
Ursprungsbesiktning 1968-04-23 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1968-04-23
Besiktningsperiod
Senast godk besiktning 2016-05-27
Skattebefriad Ja
Antal ägare 14

Fakta om modellen

Efter Ford Model T och Folkvagnen räknas Hundkojan som den som gjort störst avtryck i bilvärlden. Med Mini lyckades konstruktören Alec Issigonis 1959 kasta om bilvärlden ordentligt genom att tänka nytt med tvärställd motor och framhjulsdrift i en särdeles liten men ändå rymlig bil.
Under 1960- och 70-talen byggdes mer än 400 000 Hundkojor med den fyra tum längre kombiversionen idag är dock de flesta borta – i synnerhet de med trädekor.
På samma chassi som kombin byggdes även pickupen och skåpbilen.
Mini tillverkades redan från början både som Seven Countryman och Morris Mini Traveller men var i stort sett identiska. Clubman hör till men tillkom först under 70-talet, i samband med en Facelift.
Samtliga kombibilar var De Luxe-utrustade med spolning till vindrutan och värme som standard.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG