Visa alla bilder
Visa film

MG Magnette ZB Saloon 1500 — 1957

Lyxig mellanklassbil med sportig framtoning. Hobbyrenoverad av MG entusiast för 15 år sedan och fortfarande fin. Riktigt kul att köra.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig bekantskap. Mycket fin kaross och motor. Krom, framsäten och mattor kan förbättras om man vill. OK helhetsintryck och helt körklar bil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
82 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15066
HUSKVARNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG Magnette ZB Saloon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig bekantskap. Mycket fin kaross och motor. Krom, framsäten och mattor kan förbättras om man vill. OK helhetsintryck och helt körklar bil."

Beskrivning

Mekanikern, droskägaren och bysmeden i Siringe utanför Huskvarna köpte denna bil av en bekant för att använda den som donatorbil för renovering av systerbilen Wolseley 4/44. Men MG-Magnetten var för bra, så han renoverade denna bil också. När ägaren blev pensionär i början av 00-talet blev den stora hobbyn att renovera två fina äldre engelska bilar. Den andra var Wolseley 4/44:an som vi sålde i juni. Denna bil har rullat i mellansverige och efter ett liv som bruksbil ställdes den undan och avregistrerades när den skulle få de nya nummerskyltarna på 1970-talet. 2003 plockades den fram och ställdes i verkstaden. Under åren 2006 till 2009 renoverades bilens kaross. Karossen demonterades och blästrades, golvet byttes och övrig plåt lagades. Sedan epoxigrundades karossen. Allt är gjort mycket professionellt utan synliga svetsskarvar och med rätt form på pressningar och förstyvningar. Bilen är lika fin undertill och under mattorna som ovanpå. Det märks på passform och ytor att ett proffs arbetat med bilen. Även motor och förgasare, bakaxel och bromsar med mera renoverades. På inredning och detaljer gjordes inte så omfattande renovering, så där är mer bruksskick. Arbetet och bilens historia är dokumenterat i flera pärmar som följer med.
När karossen var lackad och klar i vackra blå tvåtonskulörer (ej originalkulörer) så återmonterades bilen. Målet var att behålla så mycket av originaldetaljerna som möjligt (även om mycket finns att köpa nytt i England). Därför är en del lister och kromdetaljer lite småprickiga, men gummilister är nya (nästan alla). Inredningen är original förutom nya dörrsidor och innertak. Helt ok helhetsintryck och bilen är mycket trevlig att köra. En MG skall ju vara sportig och det är verkligen denna. Med nya 1500-motorn, som kom året innan, och dubbla SU förgasare är det klipp i motorn och ett underbart ljud. Bilen toppar faktiskt nästan 140 km/h vilket var mycket på sin tid.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
    1958-10-01 
  • Avläst mätarställning
    22601km 
  • Kw / hk
    49 / 68 
  • Drivmedel
    bensin 
  • Växellåda
    manuell 4vxl 
  • Klädsel
    läder 
  • Färg
    blå, tvåtonslack 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint. Rapp motor, bra styrning och bromsar. Lite transmissionsljud vid högre farter (normalt).
    Mätarställningen är 22601km. Vi har svårt att avgöra hur lång bilen gått. Motorn renoverades 2008 och den var egentligen bra, så ägarens som tror att bilen gått 12260 mil.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning i något slitet orginalskick. Mattor, innertak och dörrsidor är nytt (ej i originalutförande), resten orört. Förarstolen är sliten (se bild), men det ger en orginalpatina och är lätt att åtgärda om man vill.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross. Bra passform och professionellt omlackad 2008 och fortfarande fin. Endast några små lackblåsor vid ventilationsluckan framför framrutan. Kromet på bakre kofångaren har flagat uppepå, bakom bakhjulen (se bilder). Någon rutlist har torrt gummi.

  • Skick helhet:

    En fint, professionellt kaross renoverad bil. Behöver omkromning av stötfångare bak och ny klädsel fram för att bli i toppskick, men helt OK så som den är nu också.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-06-05
Ursprungsbesiktning: 2009-06-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2009-06-05
Senast godkända besiktning: 2017-04-06
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Magnette ZA visades först oktober 1953 på London Motor Show och var den första MG:n med självbärande kaross. Designad av Gerald Palmer som är mest känd för Jowett Javelins eleganta former. ZA var en mer sportig modell jämfört med systerbilen Wolseley 4/44. Den hade större motor vilket gav den en toppfart på 138 km/h, vilket var väldigt mycket på engelska vägar vid denna tid.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huskvarna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG