Visa alla bilder
Visa film

BMC Mini Cooper S 1275cc — 1966

Den vassaste kojan på sin tid, originalutrustad med soltak och kanske just därför aldrig tävlingskörd. En Cooper S modell var annars nästan lite predestinerad till sådana övningar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt snygg och ovanligt nog och positivt för bilen, den har ingen tävlingshistorik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
305 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14757
MALMÖ
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Mini Cooper S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt snygg och ovanligt nog och positivt för bilen, den har ingen tävlingshistorik."

Beskrivning

Levererades ny i Sverige i december 1965 till företag i Roslags Näsby norr om Stockholm. Det finns också noteringar om att den skeppades från England till BMC Sverige den 11:e november samma år. Den nuvarande ägaren har en fullständig ägarhistorik med namn och datum som följer med bilens dokumentation. Bilen höll sig i Stockholm och och i Roslagen innan den i hundkojesammanhang kände Per-Olof Flogner från Ockelbo tog över vårdnaden 1984. Flogner levde ett aktivt och väldigt omhändertagande entusiastliv med bilen och for på många nationella och internationella träffar. Nuvarande ägare tog över kojan 2017 och den har rullat knappt 11 900 mil totalt genom åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1965-12-23 
  • Avläst mätarställning
    18945 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-växlad 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn renoverades 2014, det är en original Cooper S-motor, runt 500 enheter före original motornummer enligt The Heritage Certificate. Det är alltså inte matching numbers. Ovanligt tillbehörstrustad med en original oljekylare. Maskin och låda känns pigga och friska. Mycket är nyligen bytt och servat, bland annat förgasarinställning, tändningsjustering med nya tänddelar, vattenpump och startmotor. Vattenpumpspackningen kan läcka lite och det kan även droppa lite olja på garagegolvet, enligt uppgift. Original Hydrolastic fjädring är intakt och funkar fint.

  • Skick interiör:

    Originalinredning, enligt uppgift, i ett matchande och skönt sextiotalsdoftande skick. Ovanliga stolar med fällbara ryggstöd, på engelska recliners.

  • Skick exteriör:

    Vacker lack i originalkulör Almond Green och med ett fint originalmonterat Webasto soltak tillsammans med extarutrustade öppningsbara bakrutor. Taket kan vara lite stökigt att stänga ibland, tycker ägaren, och berättar också att det saknas nyckel till bagageluckan. Där tronar en ensam bensintank på vänster sida, signifikant för en Cooper S tillverkad på hösten 1965. Fina 4,5"Cooper S fälgar med däck som har bra mönster, men de är inte helt färska, tillverkade 2014. .

  • Skick helhet:

    Väldigt attraktiv Cooper S ur alla perspektiv, i synnerhet för originalsamlaren som kanske främst uppskattar en Minis historiskt sportigt civila egenskaper istället för framgångar på racerbanan eller i rallyskogen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-12-01
Ursprungsbesiktning: 1965-12-23 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-12-23
Senast godkända besiktning: 2018-12-22
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tackvare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick till slut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Malmö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG