Visa alla bilder

Volvo Amazon 121 B16 — 1959

Snyggt renoverad klassisk Amazon.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna bil är proffsigt renoverad, lackerad och genomgången, hittar inget som behöver göras utan den är körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13883
ÅHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna bil är proffsigt renoverad, lackerad och genomgången, hittar inget som behöver göras utan den är körklar."

Beskrivning

Bilen köptes 1959 av en man som ägde den fram till 1979, han var noga med att spara alla kvitton på service och påkostnader. Näste ägare tog vid 1979 och var lika noga med dokumentationen och underhållet av bilen. Han behöll bilen i 30 år innan den fick gå vidare till nästa ägare som hade den till 2020. Då köpte nuvarande ägare bilen som behövde göras i ordning och den plockades ner i vintras. Den lilla rost som fanns svetsades och bilens övriga mekaniska delar byttes ut eller renoverades. Slutligen lackerades den och plockades ihop med stor noggrannhet och resultatet blev denna fina bil. All dokumentation finns bevarad och medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
    143130 km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå/Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, helt genomgången av bromsar med mera under vintern.

  • Skick interiör:

    Bra originalinredning med lite slitna mattor och någon fläck i sätet.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt lackerad med mycket fint resultat, krom i toppskick.

  • Skick helhet:

    En riktigt trevlig representant för det svenska 50-talet här i en snyggt renoverad Amazon som bör glädja sin nya ägare för lång tid framåt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1979-03-05 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1959-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-07-12
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]

Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Hjulbasen och den grundläggande tekniska konstruktionen behölls från PV 444. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]

Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Rattväxel erbjöds på vissa årsmodeller och inte på alla marknader, men blev aldrig särskilt populärt. Däremot kom aldrig någon modell med hel framsoffa i produktion, vilket kan ha berott på att en sådan inbjuder till att man sitter tre personer i framsätet och att en av dem i så fall skulle sakna säkerhetsbälte. Den avigt placerade handbromsspaken hängde kvar hela Amazonens livstid och även de första årsmodellerna i 140-serien.

Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970.

År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.


En Amazon tävlar mot en Saab 96.
Amazonen var den första volvobilen som kunde fås med högerstyrning.[5]

Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands av den tyska motorcykel- och mopedtillverkaren Kreidler. Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT, vilket även stod på emblemen på de svensksålda bilarnas framskärmar. Namnet stavades först Amason, efter betydelsen amasoner. Modellen med två dörrar hade beteckningen P130, med fyra dörrar P120 och kombin P220. Första året som kombi såldes fick den modellnamnet 221, men sedan blev det 121 och 122S som användes oavsett vilken kaross det gällde. Fyrdörrarsmodellen försvann 1967 i samband med att 144 hade börjat tillverkas. Sista året (1970) var även kombin borta, så då fanns bara tvådörrarsbilen kvar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åhus

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG