Visa alla bilder

Volvo 850 GL 2.5 — 1994

Tidig 854 i bra bruksskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra bruksskick och behöver en rengöring av inredningen och en besiktning sedan är den färdig för att köras."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
5 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13884
TOMELILLA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
20 - 25 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman öst och syd
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra bruksskick och behöver en rengöring av inredningen och en besiktning sedan är den färdig för att köras."

Beskrivning

Bilen har funnits i nuvarande ägares samling sedan 2017, då utrymmet behövs för andra bilar så har han beslutat att sälja denna.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1994/1994 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    260056 km 
  • Regnr
    PYX076 
  • Chassinummer
    LS5122R2137300 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, kamrem bytt vid 24000 mil.

  • Skick interiör:

    Hel och fin interiör som behöver en rekonditionering. Gummikloss för vänsterfoten saknas.

  • Skick exteriör:

    Bra lack några få rostblåsor förekommer i nederkant bakskärmar.

  • Skick helhet:

    En blivande klassiker i bra skick som är värd att bevara. Utrustad med dragkrok.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-03-29
Ursprungsbesiktning: 1994-01-28 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1994-02-16
Senast godkända besiktning: 2018-11-01
Besiktigad tom: - 2019-12-31
Årskatt: 2199 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Arbetet med att ta fram Volvo 850 leddes av Peter Augustsson som senare blev chef för SAAB Automobile. Det var också den sista Volvomodellen som formgavs av Jan Wilsgaard.

Modellerna utvecklades inom samma projekt som Volvo 440. Projektet hette Projekt Galaxy och det finns därför många likheter i konstruktionen mellan dessa bilar. Däremot skiljer sig de mekaniska delarna åt, bl.a. genom att 400-serien fick motorer som tillverkades av Renault, medan 850 hade en svensktillverkad 5-cylindrig motor av Volvos egen konstruktion.

Volvo 850 anses vara Volvos första steg till att bli en biltillverkare med en sportigare image, dock har 850 kanske först och främst fört det traditionella Volvo-konceptet, med stora lastutrymmen och säkerhetstänkande, och så vidare. Volvo 850 fanns i sedan- och kombiversion och tillverkades i Torslanda, Gent samt i Halifax.

850 var den första svenska personbilen från Volvo med tvärställd femcylindrig motor och framhjulsdrift. Många var skeptiska till att denna lite sportigare, lyxigare och mer avancerade Volvo skulle ha samma stryktålighet som tidigare modeller. Denna kritik har visat sig vara till stor del felaktig, då en hel del 850-bilar med 40 000 mil eller mer på mätaren fortfarande rullar. I utvecklingen av bilmodellen lades mycket tid ner på detaljer, som exempelvis det karaktäristiska motorljudet och dörrstängningen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tomelilla

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG