Visa alla bilder

SAAB 900 Cabriolet 2.1 — 1992

Saab cabriolet i trevligt körklart skick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig sommarbil som är nyservad och behöver inga direkta åtgärder för att glädja sin nya ägare i sommar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
65 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13352
ÅHUS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig sommarbil som är nyservad och behöver inga direkta åtgärder för att glädja sin nya ägare i sommar."

Beskrivning

Bilen togs hem från USA 1998 och har haft ett fåtal brukare som har varit rädda om den.
För ett 10 tal år sedan lackerades den om i originalkulör då den blivit lite matt och fått några dörruppslag. Den går alldeles utmärkt och är en bekväm automatväxlad sommarbil som bara har rullat ca 13500 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    1998-12-22 
  • Avläst mätarställning
    83784 miles 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Grått skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Grå bra, växlar fint nyligen servad. El-cab och elhissar fungerar.

  • Skick interiör:

    Fin inredning i skinn med snygg patina.

  • Skick exteriör:

    Äldre lackering som är bra gjord och som fortfarande ser fin ut. Snygga fälgar och fin suflett.

  • Skick helhet:

    Bilen ger ett fint intryck och är en trevlig entusiastbil som börjar bli svår att få tag på.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-10-22
Ursprungsbesiktning: 1998-07-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-12-22
Senast godkända besiktning: 2020-07-09
Besiktigad tom: - 2021-09-30
Årsskatt: 2199 kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Saab 900 Generation 1 (1978–1994)
Den första generationen Saab 900 såldes mellan 12 maj och 1978 och 1994. Den hade när den kom stora likheter med Saab 99 och var i själva verket en större och bekvämare vidareutveckling av 99:an med samma motor, B-motorn. På USA-marknaden kom flera återförsäljare att ha problem med begreppet "ny" då likheter med den gamla 99:an var så slående.

Marknadsavdelningen såg ett minskande intresse för Saab 99 och de ekonomiska resurser som krävdes för att ta fram en helt ny bil saknades. Men nya amerikanska krockkrav och ett näst intill fullproppat motorrum när turbon installerades ställde krav på ett nytt frontparti. Marknadsavdelningen såg här även en möjlighet att ta ett skala upp modellen till en större och lyxigare bil i ett segment där bilarna inte var lika priskänsliga som i de lägre prisklasserna.

Mitt och bakparti lämnades nästan orörda men förutom de interiöra förändringar, främst den nya och moderna instrumentpanelen, ny vindruta och mer effektiva strålkastare i den nya fronten, var de största förändringarna en 21 cm längre bil (varav 9 cm var längre stötfångare), 5,2 cm längre axelavstånd och 2 centimeter bredare spårvidd än Saab 99. Trots den större karossen kunde man genom att använda t.ex. aluminium istället för stål i vissa detaljer hålla vikten nere så att den nya bilen bara vägde 20 kg mer än sin föregångare[1].

Framvagnskonstruktionen bibehölls nästan intakt men förstärktes och trimmades in och justerades med andra hjulvinklar och mer optimala placeringar av dämpare och fjädrar.

Saab 900 spann vidare på halvkombi-konceptet och fanns i 3- och 5-dörrarsutförande. En sedanmodell introducerades som 1981 års modell.

1986 breddades 900-programmet då man lanserade en cabrioletversion som tillverkades i finska Nystad. Den öppna bilen innebar stora försäljningsframgångar framförallt på den viktiga USA-marknaden, den var, för att vara en öppen bil, väldigt ombonad vilket satte en ny trend och gjorde att den blev populär som året runt-bil. Fronten och stötfångarna bytte utseende på 1987 års modell. Saab 900 hör till Saabs genom tiderna mest välkända modeller.

Den första generationens Saab 900 förekom som sedan (2 dörrar från och med 1984 års modell och 4 dörrar från och med 1981 års modell), halvkombi (3 eller 5 dörrar) och öppen bil (2 dörrar, från och med 1986 års modell), med ett antal motoralternativ som alla var tvåliters fyrcylindriga bensinmotorer, men vars bränslematning (förgasare/insprutning/turbo) varierade. Dessutom tillverkades en 20 cm förlängd version av fyradörrarsmodellen, benämnd 900 CD, 1981-1986. Förutom det ökade utrymmet var denna version extra lyxigt inredd och fanns endast med turbomotor. Endast cirka 500 exemplar gjordes av 900 CD.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åhus

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG