Visa alla bilder

Volvo P1800 B20 — 1966

Trimmad motor och tufft stuk. Låter som en dröm och går som en raket. Kaross och inredning i mycket fint brukskick. Ingen rost eller skador.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"En fin P1800 för den som inte kräver originautförande utan hellre vill ha något häftigare. Motorn bytt till trimmad B20. Fin kaross, lack och inredning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12743
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P1800?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"En fin P1800 för den som inte kräver originautförande utan hellre vill ha något häftigare. Motorn bytt till trimmad B20. Fin kaross, lack och inredning."

Beskrivning

En och samma brukare sedan 1979. Renoverad under åren 2010–2013. Trimmad motor och uppgraderat chassi. Trimmad B 20 med dubbla weber 45: or. Blocket uppborrat till 2,2 liter med smidda Mahle-kolvar och Boforsstakar. Oljekylare och S-kam med ståldrev. Lättat svänghjul med lilla remskivan. Sachs koppling. Likströms sportgenerator.
P1800 sportavgassystem. Ronwill insug. Topplock från SPR-motor med 47-37 ventiler med dubbla fjädrar. Topplocket planat 4,8 mm. Motoreffekten ligger på 160-200 hk.

OBS! Ej testad/genomgången av BWA. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-05-02 
  • Avläst mätarställning
    98875 km 
  • Kw / hk
    76 / 103 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har genomgått en rejäl uppgradering även av chassit för att matcha den höga effekten. Nya JP Aluminiumfälgar 6x14 ” med nya Good-Year däck 185/65 14”. Bilstein plus rallystötdämpare. Hårda fjädrar fram (racing) Original fjädrar bak. Bakaxel med lamell-diff och 4:30 utväxling (ovanlig)

  • Skick interiör:

    Läderklädseln på båda framstolarna är slitna och behöver bytas ut för att bilen skall bli riktigt fin. Alla instrument fungerar utom temp-mätaren. Men det finns en extra mätare som fungerar och följer med köpet.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen behöver en polering, så blir den riktigt fin. Rutorna var ej borttagna vid omlackeringen. Sprickor och röd färg syns på gummilisten runt bakrutan. Små bulor på vissa kromlistor.

  • Skick helhet:

    Bilen går bra, är i bra skick och snygg att se på. Trimmad men ändå fullt körbar och lättkörd. Kvitton finns på delar från renoveringen. Besiktningsprotokoll sedan flera år tillbaka. Ökade motoreffekten ej införd i bilregistret. Kan behöva en ny registreringsbesiktning om man vill ha bilen godkänd med ökade effekten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-06-01
Ursprungsbesiktning: 1966-05-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-05-02
Senast godkända besiktning: 2017-09-11
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

P1800 presenteras för allmänheten på bilsalongen i Bryssel redan i januari 1960 och byggdes fram till 1972 som coupémodell. Sedan i ytterligare i ett och ett halt år som sportbackmodell vilken fick namnet P1800 ES.
De första åren pressades plåten i England där även bilarna sattes ihop hos Jensen på licens. Under 1964 flyttades produktionen till Göteborg och bilarna fick ett S tillagt i modellbeteckningen (P1800S). Sammanlagt byggdes cirka
30 000 bilar av P1800, P1800S, P1800E och P1800 ES.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Brocenter i Olofström

Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG