Visa alla bilder

Volkswagen Typ 1 Export 1200cc — 1951

Splitbubbla från VW-museet i Pålsboda. Har stått utställd i 28 år. Orenoverat fint originalskick. Motorn bytt till nyare, 30 Hkr, äldre omlack i org. kulör. Fin bil.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Noggrann lackering gjord för 30 år sedan. Riktigt fin inredning med orörd originalklädsel. Ovanligt hel och fin bil. En kunnig kund visade att höger framdel är utbytt på 1970-talet efter en trafikskada (ej ramskada). Mycket bra utfört, syns ej."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11827
BORÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 240 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Noggrann lackering gjord för 30 år sedan. Riktigt fin inredning med orörd originalklädsel. Ovanligt hel och fin bil. En kunnig kund visade att höger framdel är utbytt på 1970-talet efter en trafikskada (ej ramskada). Mycket bra utfört, syns ej."

Beskrivning

Denna bil har stått på VW muséet utanför Örebro sedan 1991. Korrekt bil med de rätta detaljerna. Pressningen i taket för antenn, hela sidorutor och allt annat som är typiskt för denna årsmodell. Omlackerad i slutet av 1980-talet och riktigt fin originalklädsel med bara några fuktfläckar på innertaket att anmärka på.
Kom till samlingen 1993. Ingick dessförinnan i många år i VAG-handlaren i Borås samlingar.
Bilen har idag några så lackbättringar och har några små lack blåsor runt skärm-kanter. Motorn med tillverkningsnummer 1-0924011 är inte original. Blålackerade plåtar runt motorn. Mattorna på trösklarna saknas. Diagonaldäck. Servicebehov på grund av långt stillestånd. Avställd sedan 1986.
(Chassienummer är 10390683 vilket indikerar att vara modellutförande 1952)

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1951-01-01 
  • Avläst mätarställning
    135000 km 
  • Regnr
    EGG107 
  • Chassinummer
    10390683 
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Avställd sedan 1986. Behöver startservice, översyn bromsar och batteri.

  • Skick interiör:

    Snygg, komplett och original interiör, något slitna mattor och innertak.
    Fin orginalklädsel på säten.

  • Skick exteriör:

    Lacken är OK men några mindre blåsor finns. Gummilister ok. Ögonlock ej original. Skulle behöva en maskinpolering för att få högre betyg.

  • Skick helhet:

    Sammantaget en fin bil med en bra interiör.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1986-01-01
Ursprungsbesiktning: 1951-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1951-01-01
Senast godkända besiktning: 1985-09-18
Besiktigad tom: Körförbud
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Största nyheten 1951 var ventilationsluckorna på sidorna, så kallade ischiasluckor, (som bara fanns ett år, innan ventilationsrutorna kom i dörrarna istället). Bilarna som kom till Sverige var av den lyxigare exportmodellen, som bland annat kännetecknades av den mer
påkostade inredningen med bättre säten och fin tvåekrad ratt.
Rent mekaniskt var grundtekniken samma oavsett om man körde Standard eller Export, med 24 hk bakmonterad boxermotor och torsionsfjädring. Denna bil har den lite bättre 30 Hkr motorn som kom 1955 och byggdes till 1962.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Telefon: +46 708 20 21 13
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG