Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Caravelle Carat lyxbus 112i — 1987

VW:s sällsynta T3 lyxbuss, dyraste VW-modellen på det glada 1980-talet. Ovanligt fint samlarskick, men också fullt användbar. Pigg motor, bra väghållning och komfort i tuff förpackning.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Till allra största delen originallack. Hel och fin både på in- och utsidan. Många unika detaljer. Bättre VW buss än såhär är svårt att hitta och särkilt i detta specialutförande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
158 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12742
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Till allra största delen originallack. Hel och fin både på in- och utsidan. Många unika detaljer. Bättre VW buss än såhär är svårt att hitta och särkilt i detta specialutförande."

Beskrivning

Har ingått i stor VW-buss-samling i 16 år och bara finkörts på somrarna. Innan dess gick bilen i Värmland, i privat ägo. När bilen var ny användes den av Svenska Volkswagen som utställningsbil och var den bil de använde som fotomodell i sin modellbroschyr, (se bild).
Synnerligen fint originalskick, rak och fin kaross, till störst delen originallack. (Några mindre bättringar finn)s. Inga rostskador men lite ytrost kan spåras på några kanter nedtill. Inredningen är i toppskick. Hel och fin klädsel, mattor, säten, sidopaneler och innertak som nytt, se bilder. Några skruvhål finns som spår efter tidigare monterad telefonutrustning. Bilen fungerar mycket fint och har bra kraft i motorn. Bromsar och växellåda känns också bra. Som anmärkning kan nämnas att AC:n ej startar, (vilket är vanligt på dessa, efter några är men går att åtgärda om man så önskar). Gummislister är fina och alla detaljer fräscha. Servicebok och instruktionsbok samt alla nycklar som hör till bilen finns med. Mätarställningen och att bilen inte varit krockad kan garanteras. Bilen har extraljus, dragkrok och manuell växellåda. De var vanligare med automat men manuell är att föredra, då automatlådorna är känsliga. Ett tillfälle att köpa en sällsynt fint exemplar av finaste bussmodellen, som i rakt nedstigande led är släkt med den klassiska Typ2 Samba-lyxbussen. Carat-bussen kostade dubbelt så mycket som basmodellen i VW buss-familjen, VW-kombi, när den var ny.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1987-02-05 
  • Avläst mätarställning
    174000 km 
  • Regnr
    MEB873 
  • Chassinummer
    ZZZ25ZHH036363 
  • Kw / hk
    82 / 112 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    plysch 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Normalt bruksskick för 17000 mil. Går fint, godkänd på SBP

  • Skick interiör:

    Toppskick, ser nästan ut som ny.

  • Skick exteriör:

    Originallack, fin kaross och lack, vänster framdörr kan vara omlackad, men ingen färgskillnad. Några mindre bättringar finns. Lite ytrost på kanter nedtill om man tittar riktigt noga. Kofångaren bak har lite repor, skav och bättringar.

  • Skick helhet:

    Mycket bättre skick än normalt. Mycket välvårdad. Spår av användande finns, några smårepor och hack, men inget allvarligt. Vi har inte sett en såhär fräsch VW T3 buss i originalskick tidigare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-04-16
Ursprungsbesiktning: 1987-01-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-02-05
Senast godkända besiktning: 2019-04-24
Besiktigad tom: - 2021-04-30
Årsskatt: Kostnad / Skattebefriad
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Caravelle-Carat kallas ibland för Porschebussen, då Porsche deltog i utvecklingen av vassate wasserboxermotorn på 2,1 liter och 112Hkr. Porsche var också med vid utformningen av Carat-modellen och 10st Caratbilar byggdes original med 3,2 liters Porsche Carrera-motor, för att fungera som snabb och bekvämt transportmedel för viktiga VAG-personer och andra. Alla hade samma inredning och utseende som denna buss. Carat-modellen hade all extrautrustning som standard och särskilt kjolpaket, chassie, fälgar och spoiler fram för bättre väghållning. Inredningen var av finaste material, bättre isolering och klädda detaljer, instrumentbräda med mera bidrar till komfort och ombonad känsla. Istället för soffor sitter 6 st kaptensfåtöljer med armstöd och de i mitten är vändbara så att man med uppfällt klaffbord kan sitta och arbeta/konferera under färd. Denna bil skulle vara ett alternativ till halvlånga inrikes flygresor, i Tyskland, och många ägdes av stora företag och kördes med chaufför. En modern, kompakt limousine kan man säga.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Telefon: +46 708 20 21 13
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG