Visa alla bilder
Visa film

Studebaker Golden Hawk V8 Kompressor — 1958

Svensksåld originalbil i toppskick.
Endast 3 brukande ägare

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett unikt tillfälle att köpa en bil som är i detta skick, behöver bara fortsatt omvårdnad för att bevaras."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
650 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12704
TOMELILLA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Studebaker Golden Hawk?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett unikt tillfälle att köpa en bil som är i detta skick, behöver bara fortsatt omvårdnad för att bevaras."

Beskrivning

Bilen levererades ny till Billners rederi i Göteborg. Efter ett par år på vägarna, närmare bestämt 1963, såldes bilen vidare till en herre i Skåne som körde med bilen fram till 1979. Då hade den rullat blygsamma 7900 mil. Då fick hans brorson, nuvarande ägaren, överta bilen. Förutom den första korta tiden i Göteborg har bilen stannat inom samma skånska familj.

Studebakern är mycket välskött med originallack och har bara förvarats i garage och brukats försiktigt på somrarna under korta turer i Skåne på fina asfalterade vägar.

- Detta är verkligen ett topp-exemplar som bara rullat 10000 mil. Klart potent med Studebakers egentillverkade och kompressormatade V8 på 4,7 liter på 275 hästar. Ovanligt nog också med manuell växellåda. Jag tror att bilen kommer locka många köpare både här i landet och från övriga Europa, konstaterar Michael Luft.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1959 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    100380 km 
  • Kw / hk
    205 / 275 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd 
  • Färg
    Vit / Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En väl omhändertagen originalbil, servad och reparerad av pedantiska ägare.
    Den kompressormatade motorn renoverades 1963 (kvitto finns) och har sedan bara servats. Bilen går som en dröm och fungerar utmärkt. Ovanligt med manuell växellåda.

  • Skick interiör:

    Fantastisk orörd inredning, överdragsklädsel sedan dag ett som togs bort bara för några år sedan och visar ett orört originalskick.

  • Skick exteriör:

    Framskärmarna lagades från rost vid ventilationsluckorna i mitten på 60-talet. I samband med det lackerades bilen om i originalkulör, denna lack står sig otroligt fint än idag. Ventilationshålen på tröskellådorna är bevarade sedan bilen var ny. Man kan skönja några prickar i lacken på huven och bakluckan om man tittar noga, samt en liten skada på stötfångaren höger bak. Krom och övriga detaljer i perfekt skick med tanke på ålder, bilen har alltid stått i garage.

  • Skick helhet:

    En ovanlig bil helt i originalskick med mycket extrautrustning som är helt körklar och behöver bara en ny ägare som är beredd att ta över och vårda den väl i framtiden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-06-02 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-07-27
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Studebaker Golden Hawk är namnet på en prestanda- och prestigemodell av Studebaker som tillverkades 1956-1958.

Studebaker Golden Hawk var den dyraste och mest påkostade modellen i Hawk-serien som i introducerades som en sportig "personal car" 1956. Den var en så kallad "hard top" (kupé utan B-stolpe mellan sidorutorna) och skilde sig från motorsvagare bröder genom små fenor på bakflyglarna.

Modellen utrustades med motor från Packard, Studebakers partner dessa år, och även växellådorna var de som användes av detta märke. Motorn var på 352 kubiktum, ca 5.8 liter och utvecklade 275 hk och närmare 500 nm. Motorn var stor och tung och inte optimal för den lätta (med amerikanska mått) hawkmodellen.

Bilen var snabb, både i toppfart och acceleration, men blev kraftigt understyrd. För 1957 års modell ersattes Packard-motorn med en mindre V8 av Studebakers egen tillverkning, på 289 kubiktum eller 4,7 liter. Effekten var oförändrad 275hk trots tvåports förgasare på grund av en centrifugalkompressor som monterats på motorn.

Kompressorn arbetade mest vid fullt pådrag, och den nya modellen blev alltså både mer vägsäker, bränslesnål och även snabbare än förut.

Fenorna, som tillverkades i karossplåt, blev större, och en bula (scoop) på huven fick dölja kompressorn. 1958 års modell är snarlik, men tillverkad i ännu färre exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG