Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett III V4 — 1974

En läckert gul Sonett av sista årsmodellen som är väl underhållen och lätt trimmad.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En användbar sportbil med ett skönt ljud från V4:an. En gul bil livar alltid upp, även i det värsta gråvädret."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
129 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12689
ENKÖPING - MELS GARAGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En användbar sportbil med ett skönt ljud från V4:an. En gul bil livar alltid upp, även i det värsta gråvädret."

Beskrivning

Bilen köptes 4 augusti 1974 av en amerikansk läkare, Gordon Thinamen, i Minnesota. När han flyttade till Kalifornien tog han bilen med sig och det är i Kalifornien den har rullat mest.
År 2000 importerades bilen till Sverige. Sonetten är i mycket bra bruksskick med originallack, förardörren skadades på -70 talet och är omlackerad, i övrigt är lackering i originalutförande.

Lätt-trimmad med ny kamaxel och Weber 32/36 förgasare, original förgasare och kamaxel medföljer bilen. Omklädda säten (2012). Blinkers och parkeringsljus bytt till svenskt utförande (2012). Pertronix brytarlöst tändsystem med högeffektspole (2013). Byte bromscylindrar och bromsbackar bak (2016). Ny termostat (2016). Ny Sachskoppling och nytt svänghjul (2019). Byte samtliga slangar och klämmor i kylsystem (2019). Trimmad och justerad av Lundblads Motor Service på rullande landsväg (2019).
Dokumentation
Original manual och servicebok med inköpshandlingar och stämpling från utförd service. SAAB Sonett III Originalbroschyr från 1974. Mejlväxling från tidigare ägare i USA som berättar bilens historia. Importdokumentation, SAAB Tillverkarintyg, protokoll från kontrollbesiktning år 2000 – 2020, verkstadsfakturor, motordata och kurvor från trimning på rullande landsväg medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    2000-05-05 
  • Avläst mätarställning
    27550 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil/Vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra och är lätt trimmad. Den är körd och inställd hos Rolf Lundblad Motorservice på rullande landsväg för bästa resultat. Förgasare utbytt.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick. Stolarna är omklädda i Sverige.

  • Skick exteriör:

    Mycket snygg med några mindre repor och skav. Vänster framdörr omlackerad tidigt i bilens liv. Mailkonversation med tidigare ägare bekräftar detta.

  • Skick helhet:

    En bil i ett mycket bra omskött originalutförande.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2003-03-03
Ursprungsbesiktning: 2000-07-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-07-13
Senast godkända besiktning: 2020-04-27
Besiktigad tom: - 2022-04-30
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

I mitten av 1950-talet började det växa fram idéer inom Saab att man skulle ta fram en liten, lätt öppen tävlingsbil med hjulupphägningar och drivlina tagna från den ordinarie produktionen av den då helt nya Saab 93. På Stockholms Bilsalong i mars 1956 visades Saabs första Sonett. Den tillverkades endast i sex exemplar. Några år senare ändrades reglementet så att det gjorde det möjligt för Saab att tävla med preparerade 93:or i stället. I början av 1960-talet byggdes även två stycken formelbilar som inte var tillräckligt konkurrenskraftiga i Formula Juniorklassen så satsningen lades snart ned.
Volvo hade 1961 börjat att sälja sin nya sportbil P1800 tillverkad med standardkomponenter men med en sportkaross tillverkad i Storbritanien och ihopsatt av biltillverkaren Jensen Motors. Hos Saab fick man frågor framförallt från USA om det inte var dags att även de byggde en sportbil. Saab hade ej egna resurser att ta fram en sådan så en designtävling skapades mellan Sixten Sason och AB Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ, samt Björn Karlström och Malmö Flygindustri, MFI. Björn Karlström med MFI gick segrande ur striden. Karossen var tillverkad i plast.
Av vad som skulle kallas Sonett II byggdes 258 exemplar med en trecylindrig tvåtaktsmotor. Som årsmodell 1968 fick Sonetten en större V4 under huven som ursprungligen kom från Ford.

Saab Sonett III presenterades i New York våren 1970. Den fick betydligt bättre kritik än sin föregångare som ansågs vara ett till många delar hobby/tävlingsbilprojekt från Saabs sida. Sonett III var mer genomarbetad och användarvänlig med bl.a. ett ordentligt bagageutrymme åtkomligt från utsidan. Hela karossen med undantag av dörrarna hade fått ett nytt utseende. Fronten blev lägre och utrustad med pop-up lampor. Bakdelen omarbetades med bl.a. annat baklyktor från Saab 99. Växelspaken placerades på golvet. 1973 fick den även modifierade stötfångare från 99:an. 1974, som var sista tillverkningsåret, fick Sonetten stripes på nederdelen av karossen. Av 1974 årsmodell byggdes 2 500 bilar. Totalt tillverkades drygt 10 000 exemplar av Saab Sonett.

Lagerort och visningsinfo

Denna bil finns att beskåda hos Mel`s Garage i Enköping.
För öppettider se länken.
https://www.mels.se/garage/kontakta-oss/

För info/visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Telefon: +46 705 80 91 17
Mail: johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att kontakta
Johan Ålander på telefon +46 709 72 40 07 eller mail johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG