Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Styleline DeLuxe Coupé — 1951 

Mäktig och en lite mindre femtiotalscoupé med en lång och fin svensk historik, och med en svensk-amerikansk twist. Förmodligen orörd i lacken, och välkänd bland veteranbilsvänner i Sjuhäradsbygden.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Vackert och ett till synes orört originalskick. Ett långt och strävsamt ägande har räddat den här bilen till dagens skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
96 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12769
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman väst
Skicka meddelande

"Vackert och ett till synes orört originalskick. Ett långt och strävsamt ägande har räddat den här bilen till dagens skick."

Beskrivning

Den här Cheva-coupén kom till Sverige i början/mitten på sextiotalet som flyttgods med svensk-amerikan som flyttade hem. Denne upptäckte att det var Volvo som gällde på hemmaplan och föll för folkhemmets bilvarumärke. Chevan gavs bort till en brorson som aldrig hämtade bilen och via en annan väg och vän tog den nuvarande ägaren över den bulliga jänkaren och där har den stannat sedan dess. Chevan brukades som en bil brukades då, bilsemestrar och familjeliv för ägaren som dessutom var verkstadsägare. Bilen hade ju ändå uppnått en aktingsvärd ålder redan på den tiden.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1951 / 1951  
  • Första registreringsdatum
    1964-08-20 
  • Avläst mätarställning
    84360 km 
  • Regnr
    FBX690 
  • Chassinummer
    2JKL4350 
  • Kw / hk
    69 / 93 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är inte besiktigad och behöver en service och översyn innan brukande. Bromsarna tenderar att dra lite snett, men sannolikt handlar det mest om ett motionerande av bilen i stort. Motor och låda jobbar mjukt, skönt och kraftfullt.

  • Skick interiör:

    Säten, mattor och innertak verkar alla vara välbevarade och snyggt slitna sidor på rattkransen berättar sin historia. Barnen till ägaren, numera formella ägare till bilen i form av ett dödsbo, berättar om sextiotalets semesterresor i bilen och om doftminnen som kan triggas av ett litet sniff i bilen idag.

  • Skick exteriör:

    Den svarta lacken är sällsynt vacker och är med all sannolikhet en originallack. Mycket talar för det. Det har i alla fall inte skett någon omlackering under bilens tid i Sverige.

  • Skick helhet:

    En bil med en fantastisk historik och ett genomgående medvetet ägande. Att förvalta ett dylikt skick och proveniens handlar om både ansvar, respekt och entusiasm. Ibland händer det man att man som handläggare önskar och även nästan vill utkräva det av en köpare. Det här är sådant tillfälle. Och det var, och är trots allt fortfarande, också en uttrycklig önskan från bilens enda ägare i Sverige.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1993-04-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1964-08-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-08-20
Senast godkända besiktning: 2011-08-26
Besiktigad tom: Körförbud
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt
Telefon: +46 705 38 80 22
Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Bilweb Auction / Gigalub i Sandared

Shaun Major
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller
Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG