Visa alla bilder

Volvo 244 GL 2.3 — 1988

Välvårdad 244 GL med automat.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Härlig klassisk 244, väcker många minnen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
18 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11907
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Härlig klassisk 244, väcker många minnen."

Beskrivning

Denna bil har ägts av pedantiska ägare från start, sällan hittar man ett exemplar som är så välskött. Nuvarande ägare har ägt den några år men besluta att sälja den då han har fler projekt på gång.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1989-01-04 
  • Avläst mätarställning
    170000 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, komplett sevicebok.

  • Skick interiör:

    Fantastiskt fin, ser ut som att ingen har suttit i bilen.

  • Skick exteriör:

    Fin och rostfri kaross, dock finns några småbucklor.

  • Skick helhet:

    Fin representant av Volvos mest sålda modell.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-11-19
Ursprungsbesiktning: 1989-01-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1989-01-04
Besiktigad tom: - 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2017-06-08
Körförbud: Nej
Skattebefriad: -
Årsskatt: -
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvo 240 var en vidareutveckling av Volvo 140 och presenterades 1974. På de första årgångarna av Volvo 240 kan man tydligt se släktdragen i fronten från konceptbilen Volvo VESC. 240 (inklusive Volvo 260) hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modellserie med sina cirka 2,8 miljoner exemplar. Den indelades precis som sin föregångare i 242 (tvådörrarsversion), 244 (fyradörrarsversionen) och 245 (kombimodellen). Dessa beteckningar togs bort i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240. Beteckningarna används fortfarande i folkmun för att klargöra vilken kaross det handlar om. Kombivarianten (kallas så gott som alltid Volvo 245) var under många år populär bland svenska barnfamiljer, med gott om utrymme för barnvagnar, campingutrustning osv. I filmen Vi hade i alla fall tur med vädret ifrån 1980 färdas huvudpersonerna i en tidstypisk Volvo 245.

Under åren genomgick den flera förändringar, bland annat moderniserades fronten ett flertal gånger, störst förändring gjordes då årsmodell 1981 presenterades med en helt ny front och en ny inredning. Volvo 240 har kommit att få en kultstatus som den typiska Volvon och som familjebil. Volvo 240 var länge Sveriges vanligaste bil och var under 2011 fortfarande en ganska vanlig syn på vägarna, speciellt om man jämför med andra konkurrerande modeller från samma tid.

När Volvo 740 introducerades 1984 trodde många att 240:ans tid var till ända men den fortsatte att tillverkas ända fram till 1993, dvs ett år efter att sista Volvo 740 tillverkats. 740 fick dock en efterföljare i form av Volvo 940 som tillverkades till och med 1998. Efter 1985 blev modellvarianterna färre, bland annat utgick tvådörrarsmodellen, eftersom Volvo satsade på den då nyligen lanserade, och tänkta efterföljaren Volvo 740 som större volymbil i modellprogrammet. Tillverkningen upphörde inte förrän år 1993, då man behövde plats för Volvo 850. Den 5 maj 1993 tillverkades den sista Volvo 240, en grön herrgårdsvagn.[1] År 2003, tio år efter att Volvo lade ned tillverkningen av 240, var modellen fortfarande den näst vanligaste Volvon som rullar på svenska vägar.

Teknik

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG