Visa alla bilder

Rolls Royce Silver Shadow V8 6.7 — 1970

Bra bil att snygga till i sommar, nybesiktad!

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Med en ny lackering och invändig uppfräschning så har man en kanonbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
49 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11878
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls Royce Silver Shadow?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Med en ny lackering och invändig uppfräschning så har man en kanonbil."

Beskrivning

En Rolls Royce som importerades 1987 och kördes av två ägare till 2008. Ny ägare körde bilen sparsamt några år, sedan ställdes den undan men har nu tagits fram och blivit besiktad. Mätarställning osäker skulle tro att den har rullat 215061 miles.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1987-09-01 
  • Avläst mätarställning
    15061 miles 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Blått skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar men behöver en service, uppstartad och nybesiktad med en anmärkning på handbromsen och bra att veta om rost i sidobalkar och fjäderfäste. Osäker mätarställning.

  • Skick interiör:

    Sliten men hel klädsel, vettig träinredning. Behöver en uppfräschning. Liten reva finns i baksätets ryggstöd.

  • Skick exteriör:

    Behöver en ny lack för att bli fin, vettigt krom.

  • Skick helhet:

    Pampig engelsman som med en hel del jobb kan bli fin. Bilen nybesiktad 2019-06-14.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: itrafik 2007-06-04
Ursprungsbesiktning: 1987-07-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-09-01
Besiktigad tom 2009-07-31
Senast godkända besiktning: 2007-07-30
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Silver Shadow innebar ett rejält tekniksprång för Rolls-Royce. Drivlinan hämtades från företrädaren Silver Cloud, men i övrigt var bilen nykonstruerad från grunden. För första gången använde man sig av självbärande kaross. Bilen hade skivbromsar och individuell hjulupphängning runt om. Fjädringen hade automatisk nivåreglering via ett hydraulsystem, tillverkat på licens från Citroën.

Silver Shadow var mycket framgångsrik och är den Rolls-Royce-modell som sålts i flest exemplar. Samtidigt höll märket Bentley på att gå under: för varje såld Bentley T-type, sålde man 13 Silver Shadow. Totalt tillverkades över 33 000 exemplar av Silver Shadow och T-type.

Mark I
Silver Shadow tillverkades liksom företrädaren med två olika hjulbaser. Konstruktionen med självbärande kaross gjorde det i praktiken omöjligt för fristående karossmakare att leverera specialkarosser till den nya Rollsen, men Mulliner Park Ward byggde en tvådörrars coupé från 1966, jämsides med en något mer upprät tvådörrarsvariant byggd av James Young. Endast femti exemplar byggdes av James Young varianten; produktionen tog slut redan 1967. Två år senare tillkom en öppen cabriolet. 1971 blev tvådörrarsvagnarna en egen modellserie under namnet Corniche.

1968 infördes en modernare automatlåda, fortfarande inköpt från General Motors. 1970 kom en större motor. Genom att öka slaglängden till 99 mm, ökades cylindervolymen till 6750 cm³. Effekten låg runt 190 hk.

Mark II
1977 presenterades den uppdaterade Silver Shadow II. Samtidigt bytte modellen med lång hjulbas namn till Silver Wraith II. Förändringarna omfattade införande av kuggstångsstyrning, kraftigare stötfångare och helautomatisk klimatanläggning.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning på Brocenter i Olofström enligt nedan:

·    Måndagen den 24:e juni kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström
Kontakt Ted Gryth +46 705 65 67 27 eller Ulf Olsson +46 706 34 05 12

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG