Visa alla bilder
Visa film

Borgward Isabella TS — 1959

Ovanligt fin Isabella. Äldre omlack som hållt sig fin. Ingen rost och lite körd gör den till en fin samlarbil.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg Isabella i bra skick. Endast obetydliga spår av åldern och brukande, 9700 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
84 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11840
KARLSKRONA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Borgward Isabella TS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg Isabella i bra skick. Endast obetydliga spår av åldern och brukande, 9700 mil."

Beskrivning

Samma ägare från 1959 till 1994, orenoverat mycket välvårdat originalskick. Hel och fin både på in- och utsidan. Fina detaljer och går bra. Har ingått i Karskrona bilmuseums samlingar densenate 21 åren, (sedan 1997). Hel och fin bil som bara gått 9700 mil sedan ny. Knappt körd efter 1999.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
    97105km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint när bensin tillförs externt, behöver översyn av bränsle system. Har inte körts med på länge.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i fint skick, gummimatta trasig.

  • Skick exteriör:

    Förmodligen omlackerad mycket bra skick.

  • Skick helhet:

    En fin bil som efter lite service blir en fin bil för sommarens utflykter.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-08-04
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1959-01-01
Besiktigad tom: 2007-03-31
Senast godkända besiktning: 2005-03-17
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

The Borgward Isabella is an automobile which was manufactured by the Bremen based auto-manufacturer Carl F. W. Borgward GmbH from 1954 to 1962.
The Isabella was to have been marketed as the Borgward Hansa 1500 but the Isabella name was used on test vehicles and proved popular with engineering staff and media. The production car was subsequently renamed and only the first few hundred examples were built without Isabella badging.[8] Hansa badging was also used through to 1957.
Despite its aspirational positioning in the marketplace, the Isabella had a smaller engine (and was marginally shorter) than its immediate predecessor, the Borgward Hansa. Late in 1952, the firm had launched their six-cylinder Hansa 2400 model. The larger car never found many buyers; but in 1954, it made commercial sense to keep the two models from competing too directly with each other.
11,150 Isabellas were produced in 1954. The early cars enjoyed an enthusiastic reception in the market place. Unfortunately, early models were afflicted by teething troubles, The advertised launch price of DM 7,265 was higher than that of competitor family sedans from Opel and Ford, but significantly less than Mercedes Benz was asking for their 180 model. In view of the car's spacious cabin and impressive performance, the pricing was perceived as very competitive. A road test at launch reported a maximum speed of 130 km/h (81 mph) and fuel consumption of 8.4 l/100 km. The testers described the modern structure of the car in some detail: they particularly liked the wide cabin with its large windows, and they commended the effectiveness of the brakes. The inclusion of a cigarette lighter and a clock also attracted favourable mention. Unlike the Mercedes 180 however, (and unlike its predecessor) the Isabella was only delivered with two-doors.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG