Visa alla bilder

Aero 30 2-Takt — 1936

Det här underbara 1936 Aero 30 från Tjeckoslovakien är förmodligen den enda i Sverige. Renoverad 1992-1995 i Tjeckien. Mycket fint skick.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har restaurerats av professionella i sitt hemland Tjeckoslovakien. Den är fantastisk att köra och har ett underbart motorljud.."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
112 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11881
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Aero 30?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har restaurerats av professionella i sitt hemland Tjeckoslovakien. Den är fantastisk att köra och har ett underbart motorljud.."

Beskrivning

Troligtvis enda exemplaret i Sverige, biltypen tillverkades bara mellan första till andra världskriget.

Motorn är inte original, bytt på sextiotalet mot en tvåtakts Wartburgmotor. Ursprunget var en 2 cyl 2-taktare med cyfonkylning . Dom flesta av Aerobilar i Tjeckien har idag Wartburgmotorer.

Innan 1991 var det en påbörjad renovering vilken jag gick vidare med 1994 togs bilen i delar ner till en renoveringsverkstad i Tjeckien och hämtades 1995 i det skick den nu är.

Bilen kom till Sverige 1988 från Tjeckoslovakien och köptes av säljaren 1991.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1936/1936 
  • Första registreringsdatum
    1995-08-01 
  • Avläst mätarställning
    25365 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, varvar gott med 2 taktsmotorn. Skulle vara en 5 men motorn har ersatts, mycket vanligt att människor bytte till en Wartburg 2 stroke som det var mer tillförlitlig.

  • Skick interiör:

    Renoverat till ursprungligt skick.

  • Skick exteriör:

    Helt omlackerad i sin ursprungliga färg, har dock några mindre färgskav runt motorhuven och en liten spricka på den bakre flygeln.

  • Skick helhet:

    Härlig bil som får dig att le medan du kör. Perfekt bil för samlare, museer eller bara för att njuta av att äga något mycket originellt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-08-01
Ursprungsbesiktning: 1995-07-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-08-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 1995-07-24
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

The Aero was a Czechoslovak automobile company that produced a variety of models between 1929 and 1947 by a well-known aircraft and car-body company owned by Dr. Kabes in Praha-Vysocany. Now Aero Vodochody produces aircraft only.
In 1934 the Type 30 was announced with a 998 cc 26 bhp (19 kW; 26 PS) twin-cylinder engine, front-wheel drive[3] and all independent suspension. The car could reach 105 km/h (65 mph). The Type 30 was the most successful Aero model, and production reached 7,780 before manufacturing ended in 1940. Another 500 were produced post-war with a new radiator design but was stopped in 1947 when the company was nationalised.
Many famous drivers won many events in Aero 30 cars including a third in category on the 1934 Monte Carlo Rally.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Gigalube/Bilweb Auctions i Sandared, Borås enligt nedan:

·    Torsdagen den 20:e juni kl. 12:00 till 19:00
·    Måndagen den 24:e juni kl. 12:00 till 19:00
· Tisdagen den 25:e juni kl. 12:00 till 19:00

Visningsadress: Domherrevägen 2, 518 32 Sandared
Kontakt Shaun Major 0709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. .

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG