Visa alla bilder
Visa film

Volvo 142 B20 — 1971

Volvo 142 med B20-motor och manuell växellåda, svensksåld. Den har ägts av nuvarande ägare i 18 år och har några lättare stylingdetaljer från 1980-talet.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta är en mycket presentabel bil i solidt skick, utan rostproblem. Den har använts sparsamt som sommarbil i åtminstone de senaste 18 åren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 12:00
3 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18738
LINKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
75 - 90 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 4 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
24990
19 SEP 20:04
3 000 SEK
25203
19 SEP 19:27
2 000 SEK
32171
19 SEP 18:33
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 142?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta är en mycket presentabel bil i solidt skick, utan rostproblem. Den har använts sparsamt som sommarbil i åtminstone de senaste 18 åren."

Beskrivning

Denna svensksålda Volvo 142 levererades ursprungligen av Lennart Jöhncke, en Volvo-återförsäljare i Linköping, 1971. Serviceboken är stämplad fram till 30 300 km år 1973. Bilen har haft totalt sex ägare, där den nuvarande ägt den i 18 år och den föregående i 12 år. Under hela sitt liv har bilen till största delen hållit sig i Linköpingsområdet.

Någon gång, troligen under 1980-talet, fick bilen några lättare stylingdetaljer som var populära då. Bland dessa finns dubbla radioantenner bak, 5,5-tumsfälgar, extra högtalare i dörrarna och på hatthyllan, en specialsydd instrumentbrädematta samt en sportig ratt. Dessa detaljer kan enkelt återställas för den som vill ha originalutförande, eller behållas som en charmig påminnelse om tidstypisk styling.

Bilen har vid något tillfälle blivit delvis eller helt omlackerad, och äldre svetsreparationer har utförts runt trösklar, innerskärmar och reservhjulsbalja. Idag framstår den fortfarande som mycket presentabel och solid, utan några större rostproblem, och den har alltid förvarats i garage. För närvarande är den besiktningsbefriad och den har nyligen fått bromsservice samt oljebyte i motorn.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-02-11 
  • Avläst mätarställning
    174900 km 
  • Regnr
    FWO598 
  • Chassinummer
    217797 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt med lite choke och går bra. Växellådan växlar som den ska och bromsarna fungerar fint, med endast ett lätt gnissel från brist på användning som försvinner efter lite regelbunden körning. Bilen skulle helst må bra av att köras oftare, då den i dagsläget bara rullar cirka 50 km per år. Den står på fina stålfälgar med bra, äldre däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och fräsch, med alla säten i gott skick. Det enda som kan noteras är en lös söm och sprucken kantlist på passagerarstolens framkant (se bilder). Mattor, innertak och bakre paneler är i bra skick. Dörrsidorna har specialmonterade högtalare, som kan behållas för karaktär eller ersättas med original om man föredrar det. Instrumentpanelen och instrumenteringen är original och i gott skick. En specialsydd matta är för närvarande monterad på instrumentbrädan, vilken verkar relativt enkel att ta bort om så önskas.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och oskadad utan några påtagliga rostproblem, förutom några rostblåsor längs motorhuvens kant (se bilder). Undersidan är ren och prydlig, med spår av äldre reparationer, och avgassystemet är i gott skick. Lacken är ljus och prydlig utan några större anmärkningar, och kromdetaljerna runtom är också i bra skick. Främre stötfångaren har två hål, troligen från tidigare monterade extraljus.

  • Skick helhet:

    Detta är en välvårdad bil som är redo för sin nya ägare. Du kan antingen behålla den tidstypiska stylingen eller återställa den till ett mer originalutförande – oavsett vilket är det ett ganska enkelt arbete. En trevlig detalj är att den har manuell växellåda, då många levererades med automat.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-09-14
Ursprungsbesiktning: 1971-02-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1971-02-11
Senast godkända besiktning: 2021-09-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG