Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Golf L 1100 cc — 1975

Detta är en svensksåld, ikonisk och mycket tidig produktion av den allra första Golfen. Denna Volkswagen Golf Mk1 Swallowtail kännetecknas av den unika bakpanelen mellan bakljusen – en modell som alla VW-entusiaster och samlare vill ha.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Tack vare den nuvarande ägaren är detta en riktig överlevare. Bilen stod i princip stilla ända sedan 1998, då en tidigare ägare köpte den med avsikt att renovera – något som aldrig blev av. Först när den nuvarande ägaren tog över och genomförde renoveringen kom bilen tillbaka ut på vägarna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 13:10
15 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18758
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 16 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29063
19 SEP 22:59
15 000 SEK
30495
19 SEP 21:27
10 500 SEK
31877
19 SEP 18:38
9 500 SEK
27721
19 SEP 17:53
8 500 SEK
27721
19 SEP 17:53
7 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Golf L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Tack vare den nuvarande ägaren är detta en riktig överlevare. Bilen stod i princip stilla ända sedan 1998, då en tidigare ägare köpte den med avsikt att renovera – något som aldrig blev av. Först när den nuvarande ägaren tog över och genomförde renoveringen kom bilen tillbaka ut på vägarna igen."

Beskrivning

Alla pratar om den ikoniska MK1 Golf – bilen som förändrade världens syn på små halvkombibilar, särskilt GTI:n som skapade hot hatch-segmentet och som än idag är mycket eftertraktad. Men låt oss inte glömma Golf L 1100 – en basmodell som länge har blivit förbised och ofta lämnats åt rost och förfall. Det är därför det idag endast finns 111 exemplar av denna modell kvar i registret, och att detta dessutom är en tidig ”Swallowtail”-version gör den särskilt åtråvärd.

Denna bil såldes ny av E.G. Larsson till sin första kvinnliga ägare i Rävlanda, nära Borås. Den såldes sedan till ett företag i Borås 1977, innan den samma år gick vidare till en privat ägare som behöll den i otroliga 35 år, fram till 2013. Bilen besiktigades senast 1998 och hade därefter stått i garage. En senare ägare köpte den 2013 med avsikt att renovera den men slutfördes aldrig. Som tur var såg den nuvarande ägaren potentialen och beslutade sig för att bilen var värd att rädda, då den visade relativt lite rost (se bilder före renovering) och överlag var i ett solitt skick.

Under renoveringen utfördes rostlagningar kring trösklar, innerkanter och hjulhus fram och bak, tillsammans med montering av två nya framskärmar. Bilen lackerades sedan om till en god standard, om än med viss apelsinskalsstruktur och lätt överspray på vissa ställen. Motorutrymmet behöll dock sin originallack. Fyra nya stötdämpare monterades, motorn servades och sågs över med en ny membran i förgasaren, bromsarna renoverades och en elektrisk bränslepump installerades.

Bilen har nu klarat sin besiktning och, då den är tillräckligt gammal, är den framöver besiktningsbefriad. Åter helt körklar är denna sällsynta och charmiga tidiga Golf L ”Swallowtail” redo att njutas av. Under renoveringen upptäckte ägaren de ursprungliga fabriksetiketterna, liksom den originaletikett som fortfarande sitter kvar under färgkoden i bagaget – en fantastisk detalj som understryker bilens autenticitet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-08-01 
  • Avläst mätarställning
    133 590 km 
  • Regnr
    HTA986 
  • Chassinummer
    1753384977 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Marinogul L20A 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och går bra, även om den skulle må bra av en förgasarjustering då det finns en liten svacka vid hård acceleration. Avgassystemet skulle behöva en enkel justering eftersom det vibrerar något på låga varv. Bromsarna känns bra, och växellåda samt väghållning fungerar som de ska. Sammantaget behövs bara normala justeringar som kommer att sätta sig efter lite regelbunden körning. Bilen levereras med en uppsättning äldre stålfälgar i gott skick och däcken är nya, reservhjulet är i original. Nybesiktigad och redo att köras.

  • Skick interiör:

    Interiören är anmärkningsvärt välbevarad i originalskick. Sätena är oskadade, även om stoppningen under tyget har försämrats med åren. Dörrsidor, mattor och innertak är alla i gott skick, och hatthyllan är orörd och original. Instrumentbrädan är komplett och original, med fullt fungerande mätare och i bra skick, bortsett från några små sprickor i ovandelen (se bilder). Som en mycket enkel basmodell var den inte ens utrustad med radio.

  • Skick exteriör:

    Som nämnts har bilen genomgått rostlagningar och fått nya framskärmar monterade (se bilder från renoveringsarbetet). Den lackerades sedan om till en god standard, även om vissa små partier med apelsinskalsyta syns och lacken är något tjock på vissa ställen – en försiktig polering skulle kunna förbättra finishen ytterligare. Inget som direkt märks om man inte granskar bilen nära. Stötfångare och lister är i gott skick. Undersidan är ren, med viss överspray liksom på andra detaljer som motorhuvsstödet, vilket enkelt kan åtgärdas med thinner.

  • Skick helhet:

    Tack vare den nuvarande ägaren har denna coola och ikoniska Golf räddats och är nu redo för en ny entusiast. Den behöver några mindre åtgärder och en justering för att vara på topp, men har redan alla förutsättningar att bli en riktigt rolig entusiastbil. Med så få kvar blir du i princip ensam om att visa upp en Golf 1100 L på nästa bilträff.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-09-01
Ursprungsbesiktning: 1975-07-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1975-08-01
Senast godkända besiktning: 2025-09-01
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG