Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X SportSedan — 2008

Saab byggde endast 2 000 exemplar av denna modell världen över för att fira 30 år med turbomotorer. Utrustad med den kraftfulla dubbelturbo 2,8 V6-motorn på 280 hk i kombination med fyrhjulsdrift representerade den det absoluta toppskiktet inom 9-3-serien. Idag är den en av de mest eftertraktade modellerna bland Saab-entusiaster.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den har endast haft två privata ägare sedan ny och har omsorgsfullt underhållits i utmärkt skick, huvudsakligen använd som sommarbil under hela sin livstid – vilket resulterat i en låg körsträcka på endast 72 900 km."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 10:00
200 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18726
FISKEBÄCK/GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
260 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 201 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17361
19 SEP 22:04
200 000 SEK
12604
19 SEP 17:51
185 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X SportSedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den har endast haft två privata ägare sedan ny och har omsorgsfullt underhållits i utmärkt skick, huvudsakligen använd som sommarbil under hela sin livstid – vilket resulterat i en låg körsträcka på endast 72 900 km."

Beskrivning

Denna bil såldes första gången den 26 juni 2008 av en Saab-återförsäljare till sin första ägare, en gentleman i Göteborg, som behöll den fram till 2016. Den nuvarande ägaren, även han från Göteborgsområdet, köpte bilen då med cirka 54 000 km på mätaren. Sedan ny har bilen endast körts sparsamt som sommarbil, och definitivt så sedan 2016. Den har alltid servats korrekt och besiktigats varje år, aldrig stått stilla eller förvarats i garage under längre tid. Senast klarade den en färsk besiktning utan några anmärkningar.

För den som söker en framtida klassiker är detta ett utmärkt tillfälle. Med endast 175 bilar byggda för den svenska marknaden betraktas Turbo X redan som en riktig samlarbil. Detta exemplar, med sin låga körsträcka och varsamma ägarhistorik, utmärker sig som ett utmärkt val för varje Saab-entusiast eller samlare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-06-25 
  • Avläst mätarställning
    72900 km 
  • Regnr
    HMU814 
  • Chassinummer
    YS3FM42R181152028 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Jet Black 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt och går fint utan några ovanliga ljud eller missljud. Den känns stark med gott om kraft, automatlådan växlar mjukt och väghållningen är stabil med solida bromsar. Bilen är utrustad med attraktiva aluminiumfälgar, endast med små märken på framfälgarna, samt bra däck. Motorutrymmet är rent och prydligt, med endast lätt oxidering på vissa aluminiumdelar; den enda lilla anmärkningen är ett sprucket bromsvätskebehållarlock. Bilen klarade nyligen en ny besiktning den 30 september 2025 utan några anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och välhållen, med alla säten i gott skick. Det finns ett lätt slitage på förarstolens sidostöd samt en liten repa/märke på passagerarstolen (se bilder). Dörrsidor, mattor och innertak är också i mycket fint skick. Instrumentpanelen är oskadad, med fullt fungerande instrumentering och utan pixelfel. Ett utmärkande drag på denna modell är kolfiberinläggen, som ger en sportig känsla. Alla elektriska funktioner fungerar som de ska, inklusive fönster, speglar, stolar, radio och paddelväxlar. Observera: AC kommer att uppdateras, men testades inte under provkörningen.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och oskadad, med endast en knappt märkbar mjuk buckla på bakre vänster passagerardörr. Inga påtagliga rostangrepp finns, den enda anmärkningen är en liten fläck på insidan av högra bakdörrens kant (se bilder). Motorutrymmet visar ingen rost. Undersidan är ren och oskadad, med endast lätt ytrost på vissa komponenter och avgasskyddet.

    Lacken är ljus och prydlig, med några små stenskott runt motorhuv, stötfångare, förardörr och dörrkanter – inget utöver normalt bruksslitage. Baklyktornas glas har mindre delaminering, och plasten i frontgrillen har en något mattare finish.

  • Skick helhet:

    Nu har du chansen att köpa ett välvårdat exemplar av Saab 9-3 Turbo X – en bil som tydligt inte haft ett hårt liv, med solid kaross och låg körsträcka. Värdet på dessa sällsynta modeller är bara på väg uppåt, så det här är rätt tidpunkt att säkra ett exemplar innan framtida priser fördubblas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-25
Ursprungsbesiktning: 2008-06-11 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2008-06-25
Senast godkända besiktning: 2024-07-27
Besiktigad tom: 2025-09-30
Årsskatt: 3836 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Fiskebäck/Göteborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG