Visa alla bilder

SAAB 9-3 2,3 Turbo Viggen — 1999

Första årsmodellen av prestandaversionen med en flyghommage från fabriken, här i ett välvårdat och trevligt orört skick med egentligen bara två brukande ägare, den nuvarande i snart 25 år och med nästan 19 000 mil körda av den totala körsträckan på drygt 19 950 mil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Roligt med en orörd youngtimer-classic från Trollhättan. De här bilarna har lockat många att uppgradera motor, chassi. utseende och annat till eget tycke och smak. Men en en orörd Viggen är en orörd Viggen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 10:10
110 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18680
FÄRGELANDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 111 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17361
19 SEP 22:07
110 000 SEK
31173
19 SEP 21:51
106 000 SEK
26573
19 SEP 20:46
105 000 SEK
23339
19 SEP 18:55
100 000 SEK
12604
19 SEP 17:54
99 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 2,3 Turbo Viggen?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Roligt med en orörd youngtimer-classic från Trollhättan. De här bilarna har lockat många att uppgradera motor, chassi. utseende och annat till eget tycke och smak. Men en en orörd Viggen är en orörd Viggen."

Beskrivning

Den levererades my till sin första ägare Saab Automobile AB i Trollhättan som tjänstebil och den nuvarande ägaren köpte bilen ett år senare, i december 2000. Han brukade den normalt fram till för ungefär 10 år sedan, därefter har bilen använts som entusiastbil. Den har inte körts på nästan två år, och är just nu obesiktigad. Ägaren har ingen möjlighet att köra efter ett utbrott av MS, och kan följaktligen inte heller köra till besiktningen. Senaste godkända besiktningen gjordes annars 2023-04-26.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    1999-09-17 
  • Avläst mätarställning
    199 530 km 
  • Regnr
    JFD706 
  • Chassinummer
    YS3DP55G2X7062669 
  • Kw / hk
    165 / 224 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen hade i original en underhållande tydlig turboeffekt från låga varv och effekten känns i ratten när man tar i, så också idag. Låda, koppling och bromsar känns bra, men urtampningslagret låter lite. I övrigt är bilen fri från modifieringar förutom ett 3" avgassystem. Ägaren har gjort all service själv från 3 000 mil och framåt, och poängterar att intervallerna var mycket tätare och oftare än vad serviceplan och bok anger. Han var tidigare verksam i oljebranschen, därav alla täta och fina oljebyten.

  • Skick interiör:

    Skinninredningen har hållit sig fint, bara ett litet instegsslitage och lite mer slitage på förarsätet. Innertaket är bra och elsolluckan i glas öppnar och stänger lätt, liksom alla fönsterhissar. Vi hade svårt att få klimatanläggningen att reagera och blåsa kallt, förmodligen behöver den fyllas med gas. Ägaren har drabbats av sjukdom och kunde inte förevisa bilen personligen vid dokumentationstillfället.

  • Skick exteriör:

    Bilen behöver tvättas efter stilleståndet, ägaren försöker göra det med hjälp före leverans. Lacken verkar vara i ett fint skick, enligt ägaren är den inte omlackerad någonstans. Originalfälgarna ersattes när en av dem gick sönder i ett hål i vägen. Vägverket betalade ägaren, men då fanns det inga originalfälgar att köpa nya. Idag är det lite lättare att hitta ett set begagnade. De nuvarande hjulen har äldre 17" Dunlop däck med bra mönster.

  • Skick helhet:

    Välservad och gul i ett fint grundskick med en bra historik, redo för en fortsatt välvårdande entusiasttillvaro.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-06-18
Ursprungsbesiktning: 1999-09-13 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1999-09-17
Senast godkända besiktning: 2023-04-26
Besiktigad tom: 2024-06-30
Årsskatt: 2199 kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

1999 släppte Saab en ännu kraftfullare variant än toppmodellen 9-3 2.0T (200 hk), kallad 9-3 Viggen, namngiven efter det klassiska stridsplanet Saab 37 Viggen. Motorn i Viggen hämtades från 9-5 Aero, den var på 2,3 liter och lämnade 225 hk. År 2000 ökades bilens motorstyrka till 230 hk. Övriga förändringar av Viggen mot Aero (som lanserades 2000) var bland annat bättre koppling, hårdare stötdämpare, andra fjädrar och diverse utseendemässiga förändringar, till exempel bakre spoiler. Modellen fanns i sex färger: Lightning-blå, Monte Carlo-gul, stålgrå, silver, svart och Laser-röd. Sammanlagt tillverkades 9-3 Viggen i 4 600 exemplar mellan 1999 och 2000.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Färgelanda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG