Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300 D lang Limousine W123 — 1981

Mercedes W123 limousine med endast 1 ägare sedan ny. Använd som skolskjutstaxi i Norrland fram till 1998. Nu framplockad och i ett enastående bra skick för miltalet och användningsområdet. En av Sveriges bästa Mercedes Lang i orenoverat originalutförande.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa förlängda Mercedes var förr en vanlig syn i trafiken, både som taxi och skolskjutsfordon. Vissa exemplar användes även som direktionsvagnar. De var av så god kvalitet att 100 000 mil inte var ovanligt innan de utrangerades. I dag är de nästintill utrotade. Eftersom de var så vanliga i den svenska trafiken kan man tro att Mercedes tillverkade dem i stora mängder, men så är icke fallet. De tillverkades i färre än 14 000 exemplar. I dag finns knappt 230 stycken av samtliga årsmodeller registrerade i Sverige. Hur många av dessa som är körbara vet vi inte. Detta exemplar är godkänt av bilprovningen, körklart och med endast 1 ägare sedan ny. Inga direkta åtgärder krävs, förutom vår rekommendation om nya däck."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 12:40
80 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18661
ANKARSVIK/SUNDSVALL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31802
19 SEP 23:57
80 000 SEK
31802
19 SEP 23:56
75 000 SEK
15812
19 SEP 22:16
70 000 SEK
3972
19 SEP 22:14
66 000 SEK
15812
19 SEP 21:54
65 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 300 D lang Limousine?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa förlängda Mercedes var förr en vanlig syn i trafiken, både som taxi och skolskjutsfordon. Vissa exemplar användes även som direktionsvagnar. De var av så god kvalitet att 100 000 mil inte var ovanligt innan de utrangerades. I dag är de nästintill utrotade. Eftersom de var så vanliga i den svenska trafiken kan man tro att Mercedes tillverkade dem i stora mängder, men så är icke fallet. De tillverkades i färre än 14 000 exemplar. I dag finns knappt 230 stycken av samtliga årsmodeller registrerade i Sverige. Hur många av dessa som är körbara vet vi inte. Detta exemplar är godkänt av bilprovningen, körklart och med endast 1 ägare sedan ny. Inga direkta åtgärder krävs, förutom vår rekommendation om nya däck."

Beskrivning

Bilen köptes ny 1981 av droskbilsägare Bengt Viklander bosatt på Sörgården 3 mil utanför Härnösand. Förutom taxirörelse drev Bengt bensinmack. Lång-Mercedesen kostade 129 000 kronor ny och med en 1974 års Mercedes Kompakt 240D Lang som rullat 33 000 mil i inbyte betalde Bengt 100 000 kronor kontant för den nya vagnen. Bengt lät formsy en överdragsklädsel för att skydda inredningen och det ser vi resultatet av nu. Inredningen är den finaste vi sett på en orenoverad Mercedes Lang som rullat nästan 60 000 mil. 1998 gick taxiägare Bengt Viklander i pension och uppmärksammades av både skolledning, eleverna och lokalpressen. Han avtackades med både blommor och kramar sista arbetsdagen. Alla var eniga om att Bengt nu skulle bli saknad. För lokaltidningen berättade Bengt vid avtackningen att han hunnit avverka 13 taxibilar som rullat 33 000 mil i snitt under sina 47 år bakom taxiratten. Se bilderna. Bilen kördes väldigt lite efter att Bengt slutade köra skolkörning med den, men han lät ändå behålla den och förvarade den i sitt varmgarage. 2011 plockades Mercedes limousinen tillfälligt fram, då ett barnbarn behövde skjuts till skolbalen vid studenten. Därefter ställdes bilen åter undan. Bilen säljs nu av arvingarna, då Bengt gick ut tiden 2024, och ingen i familjen har intresse för veteranbilar.

Mellan åren 1998-2011 har den rullat 1280 mil och mellan 2011-2025 endast 138 mil.

Komradion för kontakt med taxiväxeln sitter kvar i bilen, dock ur funktion. Taxametern plockades ur bilen 2011 och har tyvärr försvunnit. Det finns dock liknande vintage-mätare att köpa om man vill ha den som nostalgitaxi på bilutställningar. Till bilen medföljer en del dokumentation såsom köpekontraktet från 1981, instruktionsbok och servicebok samt en bunt med gamla besiktningsprotokoll. Dessutom medföljer en magnetskylt med bilens taxinummer i Härnösands Taxiförening. Numret var 228, dessutom pryds skylten av Härnösands kommunvapen. Enligt dåvarande taxireglemente skulle den placeras på bagageluckan när Bengt körde vanliga taxikunder. Förutom detta medföljer reservhjul och original domkraft till bilen. Av den förlängda versionen av W123 byggdes endast 13 700 exemplar, och där räknas både ambulans och begravningsbilarna in.



Detta är en distansauktion. Bilderna och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1981-03-04 
  • Avläst mätarställning
    582 200 km 
  • Regnr
    KRN142 
  • Chassinummer
    12313210225682 
  • Kw / hk
    65 / 88 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motortyp 617, 5 cylindrig diesel på 88 hästkrafter samt manuell fyrväxlad växellåda. Utrustad med dragkrok. Motorn går mycket bra, den renoverades vid 43 320 mil och samtidigt byttes lamellerna. Växellådan fungerar fint, utan anmärkning. Besiktad av bilprovningen utan anmärkning 2025-06-13.

  • Skick interiör:

    Väldigt fin invändigt, klädsel på stolar inte långt ifrån nyskick, har haft överdragsklädsel sedan ny. Nackstöden i baksätet är eftermonterade och har annan färg än övrig klädsel. Bränslemätaren fungerar intermittent. Kontrollampan till glödgning lyser inte, men glödgningen fungerar utan problem. Mellansätet är utrustad med ett ovanligt tillbehör, nämligen en sats med bilbälten framtagen och godkänd speciellt för svenska marknaden så både skolbarn och vuxna satt säkert bältade.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt bra bruksskick. Delvis omlackerad under årens gång, det finns några småbucklor och mindre rost. På filmen syns att bilen troligtvis varit omlackerad under list. En ny omgång däck rekommenderas, då de som sitter på bilen börjar bli gamla.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsskick med extra bra inredning. Man ser att det är en 45 år gammal bil exteriört, men troligtvis den bästa orenoverade 300D Lang som varit till salu i Sverige på mycket länge.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-06-12
Ursprungsbesiktning: 1981-02-26 (regbes) (Ombes:20110719)
Datum i trafik första gången: 1981-03-04
Senast godkända besiktning: 2025-06-13
Besiktigad tom: 2027-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Köptes fabriksny av vår far 1981, användes för skolbarnstransport, tror den blev avställd runt 1999. Den ställdes på och besiktades 2011 för att köra min son med klasskamrater till skolbalen när de tog studenten. Har sedan dess åter varit avställd tills nu. Har varit parkerad i garaget i föräldrahemmet sedan dess, och efter att vår far gick bort förra hösten har vi nu sålt fastigheten och därmed har vi ingen möjlighet att förvara bilen för framtiden på ett bra sätt.

Fakta om modellen

Mercedes W123 tillverkades mellan januari 1976 och januari 1986. 123:an ersatte W114/115 som Mercedes-Benz volymmodell.

I augusti 1977 introducerades den långa limousinen. Den såldes med dieselmotor som 240 D och 300 D, samt med sexcylindrig bensinmotor som 250. Jämfört med sedanversionen hade bilarna förstärkt fjädring och hjul i större dimension. Fristående karossbyggare använde även det förlängda chassiet för bland annat ambulanser och begravningsbilar. Total byggdes 13 700 exemplar av varianten med lång hjulbas.


Om Taxi i Härnösand:

Härnösand har en lång taxitradition. Redan 1912 togs den första automobildroskan i bruk. Den första taxin var av ett bilmärke med långt och tillkrånglat namn. En Priamus Odin Doppelphaeton. Den fick registreringsnummer Y8. Sedan dröjde det ganska länge man hade så många taxibilar att en förening behövde bildas. Först 1926 bildades Härnösands Droskägarförening. Detta innebär att Taxi Härnösand 2026 fyller 100 år.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: ANKARSVIK/SUNDSVALL

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG