Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Spider III Quadrifoglio Verde 2,0 L — 1986

En italiensk ikon med körglädje som är svensksåld, renoverad, med låga mil och känd historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbevarad och fint dokumenterad Spider i den ovanliga Top off Line versionen Quadrifoglio. Vagnen är välfungerande och omhändertagen av entusiastiska ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 13:40
75 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18674
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
24778
19 SEP 21:20
75 000 SEK
3447
19 SEP 20:20
2 000 SEK
20914
19 SEP 19:03
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Spider III Quadrifoglio Verde?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbevarad och fint dokumenterad Spider i den ovanliga Top off Line versionen Quadrifoglio. Vagnen är välfungerande och omhändertagen av entusiastiska ägare."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny den 23 juni 1986 av Thappers Motor AB i Husqvarna. Quadrifoglio-versionen var bl.a. utrustad med kjolpaket, grå stötfångare, röda textilmattor, skinnsäten med röda sömmar. En fullständig ägarlängd finns nedskriven för hand och följer med den övriga dokumentationen. En ägare i Båstad köper Spidern i augusti 2010. Efter lite turer med försäljningar och ägarbyten köper han tillbaka sin bil två gånger, utan att den egentligen har varit på vägen något nämnvärt. De sista 15 åren har bilen gått ca. 1.000 mil. År 2016 lät han göra en smärre renovering av bilen med plåtjobb i reservhjulsbaljan och trösklarna. Bilen fick även en hellackering och en sufflett tillsammans med helrenoverade originalfälgar.

Motorn är nu utrustad med äkta Weberförgasare med "öppna hattar", ger fint ljud och respons. Rostfritt avgassystem.

Nuvarande ägare, bilentusiast, förvärvade bilen i maj i år. Då det nu har blivit resor till semesterboende i Västerbotten, behövs en mer ombonad och modern bil.

Nyservad och nyligen genomgången av Alfa-specialister. Med bilen följer en eftertraktad Hardtop i original, bagageräcke, vindskydd, förvaringstäcke, dubbla nycklar, instruktionsbok, servicehäfte med en del stämplar, verkstadshandbok, samt en pärm från tidigare och nuvarande ägare med komplett ägarlängd, kvitton och diverse dokument.

Nybesiktigad utan anmärkning och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1986/1986 
  • Första registreringsdatum
    1986-06-23 
  • Avläst mätarställning
    124,935 km 
  • Regnr
    MFR250 
  • Chassinummer
    11538002484116 
  • Kw / hk
    93 / 126 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den här vagnen startar lätt och går fint och rappt i motor och drivlina. Vid provkörning på motortrafikled och city kändes bilen så tight och balanserad som en äldre lite stötig Spider kan vara. Styrning, koppling, växellåda och bromsar välfungerande.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut. Inga kommentarer från Bilprovning.

  • Skick interiör:

    Fin och påkostad inredning med nya skinnstolar i originalutförande i övrigt i välvårdat skick. Dörrsidor, paneler, textilmattor i fint skick. Extra skyddsmattor med logotype. Ratt (trä), reglage, instrumentbräda och mätare i fint välbevarat skick. Alla el-funktioner fungerar väl. Nyare Retro-stereo med Bluetooth, nya högtalare och diskreta baslådor bakom stolar. Medföljer en vindavvisare och överdrag till suffletten.

  • Skick exteriör:

    Blank och välvårdad lackering. Stötfångarna lackerade i rött med lite färgskiftningar. Övriga detaljer såsom glas, plast/gummi samt emblem och belysningsdetaljer i fint skick. Ett halvljus glappade vid besiktning men är nu åtgärdat. Original Quadrifoglio Verde-fälgar i fint skick, även reservhjulet med fina Pirellidäck. Motor och bagageutrymmen i fint skick.

  • Skick helhet:

    Den här speciella versionen och det osedvanligt fina och brukarvänliga skicket med en del intressant extrautrustning gör den till en fin klassiker och entusiastvagn med samlarstatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-01
Ursprungsbesiktning: 1986-05-28 (typbes) (Ombes:19860602)
Datum i trafik första gången: 1986-06-23
Senast godkända besiktning: 2025-05-30
Besiktigad tom: 2027-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 23

Fakta om modellen

Alfa-Romeo var igång redan 1910 i Milano. Idag har de huvudkontor i Turin och ingår i koncernen Stellantis.

Märket har genom åren haft en brokig historia, trots detta har de lanserat mängder av klassiska bilar, inte minst med sportiga ambitioner och attribut.

Modellen Spider, en cabriolet, som baserades på modell Giulia 105 och senare 115 med design Pininfarina, hade ett klassiskt upplägg för en europeisk sportvagn - motor fram och drivning bak. Modellen kom att bli en av de cabrioleter som tillverkats längst med modellår från 1966 och 1993, de sista vagnarna fick de facto årsmodellbeteckning 1994. Första versionen Serie 1 fick mycket uppmärksamhet, när den kördes av Dustin Hoffman i filmen Mandomsprovet från 1967. Serie 1 hade de karaktäristiska plastbulorna över framlyktorna och rundad bakdel. Redan från början fick den olika epitet, kärt barn har ju som bekant många namn. Dels kallades den Duetto, Osso di Seppia och Roundheck.

År 1970 kom Serie II med en kantigare bakdel med fortfarande samma front. Till årsmodell 1983 och Serie III fick den omarbetad front och bakdel, nu med en gummispoiler. Denna version höll i sig till årsmodell 1990, då en sista facelift Serie IV kom, omarbetad front och ny bakdel utan gummiläpp.

Förutom dessa uppdateringar fanns det en mängd olika versioner med motorer från 1.290 cc - 1.962 cc. Totalt tillverkades 124.104 exemplar av Alfa Romeo Spider åren 1966 - 1993.

Versionen Quadrifoglio Verde tillverkades i 2.598 exemplar åren 1983 - 1989. Fyrklövern anknöt till Alfa Romeos tävlingsframgångar och var toppmodellen med unika exteriördetaljer och sportigare interiör samt de speciella fälgarna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG