Visa alla bilder
Visa film

Bentley Airline 3 1/2 litre — 1933

Brittisk finsmakarvagn i prydligt skick med intressant proveniens. Denna Bentley Airline är tillverkad under de tidiga åren efter att Rolls Royce tog över tillverkningen av Bentley.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En högerstyrd engelsk aristokrat som går fint och är i ett härligt skick. Tillfälle för godsägaren som njuter av skinn och ädelträ."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 SEP 13:40
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18673
BY KYRKBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
750 - 850 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 105 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17601
13 SEP 09:06
100 000 SEK
42511
12 SEP 20:40
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bentley Airline?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En högerstyrd engelsk aristokrat som går fint och är i ett härligt skick. Tillfälle för godsägaren som njuter av skinn och ädelträ."

Beskrivning

Denna Bentley byggdes till ägaren av firman Wilmot & Breeden som bland annat tillverkade stötfångare, lås, nycklar och andra detaljer till den brittiska bilindustrin. Denna version av kaross byggdes av Thrupp & Maberly i London och enligt ägaren bara i två exemplar, varav denna är den enda kvarvarande. Innan nuvarande ägare köpte Bentleyn hade den av tidigare ägare låtits renoverats av Rohdins Classic Car och Bernt Hansen Automotive Service i Trollhättan. Bilen fick mycket bytt och renoverat som elsystemet, renoverad bakaxel, renoverade hubbar, nya bussningar och renoverad motor som dessutom utrustats med aluminiumtopplock istället för den av gjutjärn. Ägaren har brukat bilen cirka 200 mil sedan införskaffandet och den har ingått i hans mycket fina bilsamling. En kort historik om bilens tidigare ägare och dess koppling till engelsk bilindustri. Med bilen medföljer viss dokumentation som kvitton och fakturor på delar och utfört arbete och verktyg tillhörande bilen.

Carl Breeden som var anställd av Lucas Industries gick in som delägare i Wilmot Company som var ett gammalt företag i silversmedsbranchen lokaliserat i Birmingham. Det nya namnet blev Wilmot Breeden och är känt för alla med engelska bilar som nyckel och låstillverkare. Wilmot lämnade företaget 1949 och Breeden avgick med döden 1951. Då hade företaget mer än 5000 anställda. Runt 1928 kontaktade William Morris Breeden föra att se om de kunde tillverka stötfångare till Morris bilarna. Så småningom kom Breeden att förse de flesta engelska biltillverkarna med stötfångare. Wilmot delen av företaget koncentrerade sig på mindre pressgjutna delar som de förkromade och försåg de engelska biltillverkarna med.

1914 gifte sig Breeden med dottern, Hilda, till Harry Lucas som var grundaren av Lucas Industries. Ett halvår innan Breeden dog 1951 gifte sig hans yngsta son med dottern till Leonard Lord som var högste chef för Austin Motor Company och senare en av topparna i British Motor Corporation, BMC, och därefter British Leyland.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1933/1935 
  • Första registreringsdatum
    1981-05-18 
  • Avläst mätarställning
    52341 miles 
  • Regnr
    ENH856 
  • Chassinummer
    B1DK 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad motor som går mycket mjukt och tyst. (kanske ligger det något i skrönan om myntet som står kvar på högkant när dessa motorer är igång). Mycket är renoverat inklusive motorn, bakaxeln med mera. Dörrstoppet på höger bakdörr är lös men ser ut att vara lätt att återmontera, se bild. Bagageluckans vänstra låskista saknas men luckan går ändå att stänga och låsa med det högra låset.

  • Skick interiör:

    Interiören är för bilens ålder i ett bra och patinerat skick. Bilen är utrustad med taklucka som går att öppna och stänga och det finns ett par revor i dess tyg. Interiörens träpaneler och inlägg är även de i ett fint skick. Bilen har ett fint och rent motorrum och motorn i sig är i ett mycket fint skick.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering som står sig bra med en del mindre spår av brukande som sprickor, lackbättringar och andra mindre skador, se bilder. Underredet ser ut att vara i ett bra skick och Bentleyns kromverk är även den i ett bra skick.

  • Skick helhet:

    En pampig bil i ett användarvänligt helhetsskick. En väl underhållen och omskött 90-årig Bentley.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-15
Ursprungsbesiktning: 1981-06-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1981-05-18
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Biltillverkaren Rolls-Royce köpte 1931 Bentley Motors. Två år senare presenterades en helt ny Bentley som var baserad på Rolls-Royce-teknik. Man ville bygga en sportig, något mindre bil än fabrikens övriga modeller. Den skulle ha god prestanda men samtidigt vara tyst och bekväm. Motorn var en utveckling av en befintlig sexcylindrig Rolls-Royce -motor som gav 110 hästkrafter. Växellådanhade synkronisering på de högre växlarna. Bilen såldes som chassi och karosserna beställdes från ledande karossmakare. Modellerna brukar kallas för "Derby Bentleys" eftersom de byggdes i Rolls-Roycefabriken i Derby och inte som W.O-bilarna i London. De tillverkades totalt i 2411 exemplar. Fabriken kallade den " The Silent Sports Car" i reklamen.

Thrupp and Maberly.



Företaget för karosseritillverkning startades nära Worcester omkring 1740. Grundarens son, Joseph Thrupp (död London 1821), kom till London omkring 1765 där han drev karosseritillverkning för hästvagnar på George Street Grosvenor Square.

Där fanns tillgång till verkstäderna via ett valv från Oxford Street, centrala London, och i början av 1800-talet utvecklades detta till ett showroom.

Josephs verksamhet i London togs över av hans brorson Henry East Thrupp (1774-1852) Verksamheten togs så småningom över av George Athelstane Thrupp (1822-1905), som drev företaget vidare.

Maberly

I början av 1858 slog karossbyggaren George Maberly (1797-1883) samman med Thrupps som då flyttade till Oxford Street. Firmans namn ändrades omedelbart till Thrupp & Maberly.

För att göra en lång historia kort så gick Thrupp & Maberly upp i Rootes Group som slutligen 1967 stängde verksamheten.

Bentley 3.5 l var den första Bentleymodell som tillverkades sedan Rolls Royce tagit över märket. De tillverkades 1933-1936 och just denna karossdesign gjordes bara i 2 exemplar. Airline Saloon by Thrupp and Maberly Chassi nr : B 1 DK

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: By Kyrkby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG