Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV4 — 1928

Ovanlig, välbevarad och en särdeles viktig bit svensk motorhistorik. En av Volvos 100 först tillverkade bilar, en snillrik sedanversion av välkända ÖV4 Jakob. Den här PV4:an med full historik är i samma exemplariska skick som när den nuvarande ägaren var klar med renoveringen för 55 år sedan. Lika fin nu som då.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är många roliga och spännande intryck som den här bilen ger. Ett musieföremål med en rejäl och genuin proveniens som är klart att användas när som helst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
780 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17486
ÅTVIDABERG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är många roliga och spännande intryck som den här bilen ger. Ett musieföremål med en rejäl och genuin proveniens som är klart att användas när som helst."

Beskrivning

Den första ägaren var hemmansägare August Johansson ute på Vikbolandet i Östergötland som vann bilen på ett lotteri år 1928, Hantverkslotteriet. Första registreringen gjordes däremot inte förrän 1929-10-21, det var först då den äldste sonen i familjen fyllde 18 år och kunde ta körkort. Några andra ägare följde, bilen slapp krigstjänst och det är sannolikt därför den var bevarad så att den nuvarande ägaren vid knappt fyllda 20 år bestämde sig för att köpa en förkrigsbil renovera den till nyskick eller bättre. I "Ägarens kommentarer" nedan berättar han mer detaljerat om historiken, renoveringen och några upplevelser han har haft med bilen. Men varför en ung man i mitten av sextiotalet vill ta sig an en farfarsbil som sin första entusiastbil, den frågan kvarstår. En imponerande vilja, fokus och hantverk var det oavsett.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1928/1928 
  • Första registreringsdatum
    1929-10-21 
  • Avläst mätarställning
    82 070 km 
  • Kw / hk
    21 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen puttrar igång förhållandevis lätt och den är förvånansvärt lättkörd när man har lärt sig hur en gammal förkrigsbils växellåda ska hanteras med rätt känsla i koppling, kuggar och motor. Vid fotograferingen baxar ägaren Anders runt bilen för egen maskin för rätt vinklar och bakgrund. Och ute i stadstrafiken hänger bilen hyggligt med i dagens tempo.

  • Skick interiör:

    Vacker interiör som inte känns som om den var ny för 55 år sedan. Välbevarat och fräscht med många fina detaljer. Svaga, knappt märkbara fuktfläckar längs sidobeklädnaden bak. Notera kudden med årsmodellens nummer broderat, det är ägarens mor som sydde den av det som fanns kvar i bra skick av det gamla originaltyget i bilen. Vidare demonsterar ägaren också hur Volvo redan då tänkte på bilsemestrar när man gjorde bilen bäddbar. Man tar helt enkelt bort B-stolpen fäller ut små stödben, lossar läderremmarna och fäller ryggstödet.

  • Skick exteriör:

    Bilen är klädd över träramarna med materialet pegamoid, ett slags konstläder som skulle tåla väta. Inga gummilister tätade mot träet som då kunde svälla. Idag gör den sig bäst i torrt väder och den nuvarande ägaren har verkligen bevarat bilen ett fantastiskt skick. De snygga ekerfälgarna har ägaren själv svarvat av ek från en närbelägen skog.

  • Skick helhet:

    Ett pedantiskt, positivt välvårdat och bevarat helhetsintryck. Ägaren är följdriktigt också en mycket noggrann entusiastfordonsägare. Det upprepas om inte annat på de andra bilarna som är med på auktionen från hans samling. Exemplariskt, pedantiskt och en omsorgsfull noggrannhet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1975-04-14 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1929-10-21
Datum i trafik första gången: 1929-10-21
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

"Denna bil vann Hemmansägare August Johansson från Möllestad, Östra Stenby i Hantverkslotteriet 1928. Då inte någon i familjen hade körkort just då så levererades inte bilen förrän hösten året efter då äldsta sonen hunnit bli 18 år och skaffat körkort. Detta var andra bilen på Vikbolandet, endast en fiskhandlare hadeen T-ford tidigare, så den blev mycket använd och lånades ut en hel del med många historier som följd. Bland annat har det berättats att den blev påkörd bakifrån av en fjärdingsman inne i Norrköping så att bensintanken skadades (lagningen hittades vid renoveringen). En annan episod inträffade vid en badresa med bilen full med barn och vid en kraftig inbromsning for mors kaffekorg in under instrumentpanelen och så att termosen kom upp genom pegamoiden mellan vindrutan och motorhuven. Barnen i familjen Johansson använde bilen mycket tillen början då de var engagerade i SLU (Svenska Lantbygdens Ungdomsförbund) men tids nog blev den omodern och inte så kul att åka i längre. Det berättades att man under en semesterresa till Dalarna körde ner i Siljan och skvätte vatten på ekrarna, man skämdes för att de knarrade när man svängde. Bilen inhandlades i Allhelgona helgen 1966 och renoveringen började efter en provstart som hade sina sidor. Motorn var totalt slut och startade endast vid bogsering och den lät inte bra. Den fick genomgå en helrenovering på Jöhnckes Volvoverkstad i Åtvidaberg och även växellådan sågs över. Träekerhjulen hade sett sina bästa dagar så nya ekrar svarvade jag hos en arbetskamrat som hade träsvarv och ekvirket kom från skogen i Båtvik. Hjulen och karossen inklusive säten var i original tillverkat av AB Åtvidabergs Industrier, hjulen kunde vara i ask eller ek men även björk förekom och karossen med sätesramarna mestadels i ask. Tursamt nog fanns det ett metallgjuteri fem km bort i Bersbo som kunde gjuta många detaljer som till exempel fotstegsplattor, dörrgångjärnsämnen, tanklock och kylarprydnad. Eftersom pressverktyg för karosseridelar var dyra att tillverka och man inte heller kunde överblicka hur många vagnar som skulle komma att säljas valde man den så kallade Weymann-metoden. Det innebär att man spänner konstläder (pegamoid) över en ram av trä vanligtvis i askträ vilket är mycket arbetskrävande ,men inte så kapitalbindande. Alla trädetaljer tillverkades i Åtvidaberg men monteringen gjordes i Göteborg. Med god hjälp av min far samt min bror blev bilen klar för besiktning på våren 1968 och se'n dess har den rullat på till exempel veteranbilsrallyn, bröllop, jubiléer och filminspelningar. I början på 1970-talet hade jag äran att få skjutsa överingenjör Carl Sågvall i samband med hans pensionering, en kort tur till restaurang Stallet där tjänstemannaklubben skulle fira av honom. Under turen berättade Sågvall att han som tämligen nyanställd 1927 fick ansvara för sammansättningen av träkarosserna på Volvo i Göteborg och reda ut alla problemen som då uppkom. Jag minns särskilt att han frågade om han fick ta på bilens innerklädsel (han satt på höger sida bak) längst upp i taket bak för där under fanns en trädel i karossen som var mycket komplicerad att fräsa ut. "Är det sant eller drömmer jag, måste nog nypa mig i armen", utbrast Sågvall, påtagligt nöjd med sitt minne och upptäckt. Bilen körs lite nu och då och har rullat knappt 2 000 mil sedan renoveringen. Den står för närvarande utställd på ÅSSA Industri- och Bilmuseum i Åtvidaberg".

Fakta om modellen

Auktionsxemplaret är en av Volvos tidigt tillverkade bilar. Den första serietillverkade Volvon, med modellbeteckningen ÖV4, (där "ÖV4" står för Öppen Vagn 4 cylindrar) kördes ut ur fabriksporten i Göteborg på skärtorsdagen den 14 april 1927. Det var den dagen Volvo officiellt föddes som bilproducent även om Volvo som bilföretag grundades vid SKF:s styrelsemöte i Hofors redan den 10 augusti 1926.

Modellen fick smeknamnet Jakob efter den första förseriebilen, som blev klar den 25 juli 1926, då Jakob har namnsdag. Den täckta modellen, fick modellbeteckningen PV4 som står för PersonVagn 4 cylindrar och kom logiskt att kallas för en sedan. Ram med chassi, all teknik och fronten i plåt är detsamma på båda modellerna, PV4 och ÖV4. Endast den vinterbonade påbyggnaden är det som skiljer modellerna åt.

Totalt tillverkade Volvo 996 st bilar de första tre åren, (de flesta under 1928 och 1929). 764 st av dessa byggdes som sedan ”PV4”, 205 st blev öppna ”ÖV4” och resten, 27 st som körbara chassin, (som bland annat färdigställdes i flak-utförande för Televerket).

Bofors tillverkade ramarna till bilarnas chassi utan att numrera de 500 första. Istället användes motornumren vid inregistrering. Därav hög nummerserie på de första bilarna fast få bilar tillverkats.

Motorerna var en serieproducerad modell från Pentaverken i Skövde, en fyrcylindrig bensinmotor på 2 liter och 28 hästkrafter som också satt i båtar, pumpar och elverk.

Auktionsbilen med äldre registreringsnumret EA 1928 hade motornummer 971, vilket blev chassinummer 971 på registreringsbeviset. Modellen är en PV4 Sedan och enligt uppgift från ägaren lämnade den fabriken sommaren 1928 och togs i trafik i oktober 1929. Efter kontroll med Volvo Heritage har framkommit att den är en av de 100 första tillverkade (PV4 och ÖV4). Bilen har nämligen bara bromsar på bakhjulen, bromsar fram kom först efter 100 tillverkade bilar.

Idag finns det enligt obekräftade uppgifter endast 24 stycken kända ÖV4 kvar i världen och 11 stycken PV4. Med tanke på att Volvo personvagnar nu (aug. 2024) har tillverkat totalt 24,9 miljoner bilar blir denna PV4 en av Volvos mest sällsynta och historiskt värdefulla modeller, i synnerhet då Volvo snart skall fira 100-årsjubileum.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG