Visa alla bilder
Visa film

Ford Taunus 1700 — 1965

Charmig Ford Tanus P5 i originalutförande med patina.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vid provkörning fungerade bilen väl, ingen fartfantom men den lunkar på i god takt. Växlarna går i relativt smidigt och den bromsar som den skall."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
28 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15305
SPÅNGA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Taunus 1700?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vid provkörning fungerade bilen väl, ingen fartfantom men den lunkar på i god takt. Växlarna går i relativt smidigt och den bromsar som den skall."

Beskrivning

En klassiker som i stora delar är i originalskick men med viss patina. Bilen har haft två brukare kring Siljan sedan 1965 och olika åtgärder har naturligtvis gjorts genom åren för att hålla bilen igång. Besiktigad i början av millenniumet men sedan i vila. Nu åtgärdad, uppstartad och besiktigad igen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-06-01 
  • Avläst mätarställning
    25810 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Grå originalklädsel 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, går normalt, lite gungig i gången och något låg i fram. Ny ljuddämpare bak. Ser hygglig ut undertill, en liten rostskada vid hjulhus höger bak, bagagerum. Liten rostskada höger framskärm nertill.

  • Skick interiör:

    I originalskick med patina, stolar, soffa och dörrsidor har slitage, fint tak, slitage kring instrument och en spricka i instrumentbrädan. Gummilister torrspruckna kring dörrar.

  • Skick exteriör:

    Lackering delvis i original. Olika lagningar i skärmar och trösklar verkar gjorda med ommålning, inte perfekt. Blankt och glas i hyggligt skick. Små bulor och stenskott, bra däck. En översyn och puts kan enkelt förbättra intrycket.

  • Skick helhet:

    En originalbil men med patina och slitage. Fungerar väl och är en bil att fortsätta vårda och/eller förädla.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2001-11-07
Ursprungsbesiktning: 1965-06-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-06-01
Senast godkända besiktning: 2022-02-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Ford Taunus var en personbil i olika generationer och modeller som tillverkades i Tyskland 1939-1984. Fanns även varianter som byggdes i Argentina något år till och i Turkiet fram tom 1995.

I slutet av 50-talet och in på 80-talet var det en vanligt förekommande bil på våra vägar. Visserligen vilade Ford på namnet Taunus under några år i slutet 60-tal och tidigt 70-tal, de hette då bara modell M.

Nåväl vi backar tillbaka till mitten av 60-talet, då modell Ford Taunus P5 lanserades som årsmodell 1965 och kom att tillverkas fram tom årsmodell 1967. De första två åren behöll man 6 Volts elsystem, förutom på Taxibilar som förärades med 12 Volt.

Den nya modellen var en vidareutveckling av den tidigare P3-modellen och blev vald till årets bil i Europa. Det var en elegant vagn, större och modernare än föregångaren. Den erbjöds i tre olika motoralternativ, alla V-motorer. V4 med 1,5 och 1,7 Liter, endast den senare erbjöds i Sverige. Sedan fanns det en V6 om 2 Liter. Den fanns i två varianter 20M och 20M TS. Det fanns två dörrars och fyrdörrars Sedaner, två och fyra dörrars kombibilar, Turnier, samt en tvådörrars Coupé med HT, endast årsmodell 1966. Modell 20M TS var exklusivast med extra lulllull, separata stolar fram och golvväxel, den fanns dock bara som två dörrars. Lite rörigt kanske men för entusiaster solklart.

De flesta bilar som såldes av modellen Taunus 17M Super i Sverige hade extrautrustning med separata stolar, spegel på passagerarens solskydd, säkerhetsbälten, kromade stötfångarhorn, snobbringar och backlampa etc.

Totalt producerades 710 059 exemplar av Taunus P5 hösten 1964 - hösten 1967. Så det kom att bli en framgångsrik modell för Ford. Fast det var ändå snäppet under huvudkonkurrenten Opel Rekord.

Av dessa är de flesta bilarna idag borta. Det beräknas att endast drygt 500 exemplar världen över, har överlevt. Här är nu en till försäljning.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Spånga

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-10-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG