Visa alla bilder

BMW 850iA V12 — 1991

Välvårdad och förhållandevis sparsamt entusiastbrukad tung nittiotalscoupé från Bayern, här i en sportigt småstylad och vacker färgkombination.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fräscht intryck, bra historik och med ett för många lagom förhöjd sportigt exteriört intryck."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
166 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15352
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 850iA?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fräscht intryck, bra historik och med ett för många lagom förhöjd sportigt exteriört intryck."

Beskrivning

Bilen importerades till Sverige 1997, den nuvarande ägaren spontanköpte den 2018 och bilen har inte rullat mer än runt 1 000 mil de senaste 10 åren. Någon gång under åren i Sverige har den begåvats med ett styling-kit inspirerat från den vassare versionen CSi. Ägaren, som är en entusiastisk blandmissbrukare av bilvärldens varumärken, vill nu göra mer plats åt sina andra projekt i garaget.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1997-04-03 
  • Avläst mätarställning
    141 200 km 
  • Kw / hk
    220 / 299 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkröd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Växlar jämnt, känns frisk i maskin, låda och chassi. Kan ibland ge ett litet oljeläckage från oljetråget i form av några droppar på garagegolvet. Enligt uppgift är det en av packningarna i oljetråget som behöver bytas. Larmet är urkopplat och i många avseenden är det positivt, då äldre larm ofta orsakar mer problem för ägaren än att göra det som det ska göra, det vill säga att skydda bilen.

  • Skick interiör:

    Fin skinninredning i fräscht och rent skick. Innertaket hänger lite runt solluckan. Trevligt med instrument utan pixelfel. Ägaren menar att något är dåligt med bilens högtalaranläggning, men mycket talar också för att det kan bero på den gamla Alpine-spelaren. Originalratt utbytt mot en träratt.

  • Skick exteriör:

    CSi-stylad någon gång på tidigt 2000-tal med kjolar, front, akter, utblås och backspeglar. Höger dörr är omlackerad efter en repa i lacken. Några små stenskott på huv och ruta efter normal användning och en liten blåsa i lacken vid takluckans främre kant.

  • Skick helhet:

    Sportigt trevlig, välhållen och värdig representant för BMW:s stora och vackra coupé-tradition.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-09
Ursprungsbesiktning: 1997-02-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1997-04-03
Senast godkända besiktning: 2021-04-22
Besiktigad tom: 2023-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

E31 var första generationen av BMW:s stora men sportiga 8-serie, som fanns både med V8 och V12. När bilen presenterades på Frankfurt Motor Show i slutet av 1989 var det resultatet av nästan tio års utvecklingsarbete och tanken var något betydligt modernare än gamla 6-serien. 8-serien var den första produktionsbilen med V12 som erbjöds med sexväxlad manuell låda, samtidigt var det också en av de första med elektronisk gaspedal. Tillsammans med Z1 var detta också en BMW:s tidiga med multilink-bakvagnen.
E31 fanns med en rad motorer. Minst var 840i som först kom med 4-litersmotor på 282 hk. Från mitten av 1995 såldes den med den aningen större 4,4 liters motorn med lika många hästar, men med bättre vridmoment och aningen bättre bränsleekonomi.
850i kom 1990 och var BMW:s första med V12-motor, som i det här fallet var på fem liter och 296 hk. Till den kunde man sedan välja på antingen fyrväxlad automat eller sexväxlad manuell låda.
I samband med att 850 CSi kom 1992 döptes 850i om till 850Ci. Dessutom tillverkades modellerna parallellt under två år. Inte så rörigt egentligen men ändå en källa till förvirring eftersom 850i hade V12:an på 296 hk och Ci var på 322.
Längst upp på stegen hittades dock 850 CSi – i grunden med samma motor som i 850 i men modifierad för att ge hela 375 hk. Med fyrhjulsstyrning och modifierad hjulupphängning var 850 CSi något alldeles extra!

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-10-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG