Visa alla bilder
Visa film

Ferrari Testarossa 5.0 V12 — 1988

En välskött, lågmilad åttiotalsikon. Nuvarande ägare har haft den i 18 år.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil som går bra och känns solid."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 000 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14016
TÄBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ferrari Testarossa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil som går bra och känns solid."

Beskrivning

En bilikon som många drömde om under det glada 1980-talet. Börsmäklarna köpte dem och vi andra fick nöja oss med en affisch på pojkrumsväggen. Många av Testarossans designtrix återanvändes av custombyggare runt om i världen. Detta exemplar är importerat till Sverige 2001 av en privatperson som senare sålde den till en bilhandlare med exklusiva sportbilar som specialitet. 2003 köpte nuvarande ägare bilen som kom att dela garage med andra hobbybilar. Den har därför inte gått mer än c:a 1000 mil sedan han köpte den. Testarossan har de flesta somrar ändå rullat några mil. Testarossan känns som en välbyggd bil som gjord för korta som långa nöjesresor.
AC:n är nyligen servad och bilen är nybesiktigad. Säljaren har bytt och modifierat avgassystemet till det bättre. Man kan nu betydligt lättare sänka ned hela bakvagnen med motor och växellåda för att lättare komma åt att bl.a byta kamremmar. Säljaren säger att den är förvånansvärt lätt att själv skruva med så länge man vet vad man håller på med. Det som var hightech på åttiotalet är idag något man inte behöver vara så orolig för.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    2001-02-09 
  • Avläst mätarställning
    55 000 km 
  • Kw / hk
    287 / 390 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bra skick, väl underhållen. Nyservad AC som fungerar.

  • Skick interiör:

    Bra skick. Slitage på ryggstödens yttre kanter.

  • Skick exteriör:

    Höger elhiss går lite tungt vid öppning och stängning av rutan. Skrapad bakfälg, spricka i bakrutan.

  • Skick helhet:

    Mycket bra bruksskick. Nybesiktigad.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-06-07
Ursprungsbesiktning: 2001-02-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-03-09
Senast godkända besiktning: 2021-06-30
Besiktigad tom:- 2023-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Ferrari Testarossa presenterades 1984 som efterträdare till Berlinetta Boxer. Den var främst riktad mot konkurrenter som Porsche 911 Turbo och Lamborghini Countach. Namnet anknyter till Ferraris tävlingsbil 250 Testa Rossa som var mycket framgångsrik under 1950-talet. Testarossans design ritad av Pininfarina var, och är fortfarande, mycket djärv. Speciellt utmärkande är de så kallade "gälarna" på sidorna som blev en stor trend bland 1980-talets bilbyggare. Karossen vilar på ett rörramschassi, och är till större delen uppbyggd av aluminium, undantaget dörrar och tak som tillverkades av stål. Motorn är en platt (180 grader) 12-cylindrig V-motor (ofta felaktig kallad boxermotor, vilket den inte är eftersom kolvarna inte arbetar i mottakt) på ca 5 liter med fyrventilsteknik placerad i mitten av bilen. Den platta motorn gör att vikten placeras lågt, men bidrar även till att Testarossan är betydligt bredare baktill än framtill. Den femväxlade växellådan är placerad snett under motorn. Testarossan accelererar 0-100 km/h på cirka fem sekunder och har en toppfart runt 290 km/h. Under Testarossans elvaåriga liv gjordes ett antal förändringar. Efter ett par år omplacerades den högt placerade backspegeln ned till sidorutorna. De centrumbultade fälgarna ersattes 1988 med vanliga fembultade fälgar. Produktionen uppgick till 7 177 exemplar. Idag är bilmodellen en av bilhistoriens mest eftertraktade samlarbilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Täby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-09-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG