Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJS 4,0 — 1995

En vacker öppen Grand Routier från de sista åren i produktion med den silkeslena sexan om 4,0L. Klassisk färgkombination i British Racing Green och Crème.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En kraftfull vagn för behagliga färder längs vackra landsvägar och/eller stilfullt poserande längs esplanader. Vagnen är i fint skick med normalt bruksslitage för sin ålder och förefaller vara i originalutförande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
120 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17400
VINDÖ/VÄRMDÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En kraftfull vagn för behagliga färder längs vackra landsvägar och/eller stilfullt poserande längs esplanader. Vagnen är i fint skick med normalt bruksslitage för sin ålder och förefaller vara i originalutförande."

Beskrivning

Registrerad i USA i juli 1994, enligt uppgift i Texas. Intagen och registrerad för trafik i Sverige i juni 2013. Vid det tillfället var mätarställningen ca 45.000 Miles = 7.245 mil. Idag 73.049 Miles = 11.761 mil. Nuvarande ägare förvärvade bilen i juli 2022. I hans ägo har den servats av en kunnig Jaguarmekaniker från England, förutom normal service har Lambdasonden bytts ut. Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1995/1995 
  • Första registreringsdatum
    2013-06-12 
  • Avläst mätarställning
    73,049 miles 
  • Kw / hk
    165 / 224 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i crème med textilmattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick stabilt och bra i motor och drivlina. Alla funktioner såsom styrning, växling, bromsar och väghållning upplevdes väl fungerande. Provkörd i lugnare tempo på småvägar och mindre landsväg i lugnt tempo. Ej kontrollerad på lyft men det så bra ut av det som kunde ses. Även bilder från nuvarande ägare på underrede styrker detta. Inga kommentarer från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Inredningen i crème är i fint bruksskick. Stolar, baksäte, dörrsidor, paneler och instrumentering i samma nivå. Trädetaljer i bra skick men det finns sprickor vid mittkonsolen. All el förefaller fungera och AC.n kyler bra.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med normalt bruksslitage. Frontspoiler har stenskott och lacksläpp. Glas-, blankt, plast, gummi- och belysningsdetaljer i samma nivå. Fälgar med bruksslitage och bra däck. En rekonditionering kan lyfta allt en eller ett par nivåer. Suffletten är tät med normalt bruksslitage. El-funktionen fungerar väl. Motor- och bagageutrymmen i gott originalskick.

  • Skick helhet:

    En trevlig och imposant vagn i fint skick med normalt bruksslitage som med enkla medel kan förädlas. De sista årsmodellerna med uppgraderingar och nya motorer är intressanta och eftertraktade entusiast- och klassikervagnar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-03-21
Ursprungsbesiktning: 2013-06-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2013-06-12 (940701)
Senast godkända besiktning: 2023-09-22
Besiktigad tom: 2024-11-30
Årsskatt: 3055 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Efterträdaren till E-typen, som presenterades 1975, hade i början svårt att ta över föregångarens ikoniska status. Delvis orättvist, för den nya XJ-S var en annan typ av vagn. Mer av en Grand Turismo, än renodlad sportbil. Säkerligen en flirt med den amerikanska marknaden. Samtidigt gjorde design och linjer att den såg ut att vara ett snabbt "landsvägslok" redan vid stillastående. Meningarna var delade men sakta men säkert blev den populär, just som en snabb och bekväm Grand Routier. V12.an som var den enda motorn som erbjöds från början var en kraftfull pjäs, om än törstig. Köparen kunde välja mellan att växla manuellt (fram tom 1979) eller med automatlåda. Manuell växellåda gjorde comeback när Jaguar även lanserade modellen med en sex-cylindrig motor på 3,6L som ett komplement till den stora motorn. Från början var XJ-S endast tänkt som en Coupé. Det främst för att säkerhetsaspekter i USA och Europa medförde att glädjen och möjligheten att köpa och köra en öppen ny vagn, fasades ut. Som alltid är det marknaden som slutligen avgör och efter en tid efterfrågades och byggdes också enstaka öppna vagnar av XJ-S genom privata initiativ. Så i mitten av 80-talet kom en Targavariant likande BMW Bauer och Triumph Stag. Fast köparna ville ha än mer rufs i håret.



Till slut kunde man äntligen få sin XJ-S som riktig Cabriolet from årsmodell 1988.



År 1991 kom en facelift med bl.a. ett modifierat bakparti som anslöt till designen på övriga Jaguar-modeller. Då och under åren som följde blev motorerna uppgraderade, för sexan till 4,0L och för tolvan till 6,0L. År 1995 tas den senare motorn och XJS, nu utan bindestreck, ur produktion. Året efter försvann även den sexcylindriga varianten. Nu laddade Jaguar upp med efterträdaren XK8.



Så, om XJ-S hade en trög start, så hängde den till slut med i över 20 år och tillverkades i 115.413 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vindö/Värmdö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG