Visa alla bilder
Visa film

Ford Thunderbird HT 6,4 V8 — 1964

Thunderbird i toppskick. Prisvinnande lågmilare som är i stort sett orenoverad - här sitter fabrikens märkningar fortfarande kvar i motorrummet.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Exceptionellt fin originalbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
145 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15133
KUNGÄLV
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Thunderbird HT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Exceptionellt fin originalbil."

Beskrivning

Det här är en från en upplaga på 450 stycken som lämnade fabriken på det här sättet - i Wimbledon white med vit inredning och vita inlägg i listerna längs sidan samt Kelsey Haynes ekerfälgar och däck med vit rand. Utrustningslistan fylldes sedan på med A/C, Servobromsar, servostyrning, tonade rutor, AM-radio, och fjärrstyrd backspegel. I grunden fanns redan den kraftfulla 390" V8:an på 315 hästkrafter kopplat till en Cruise-o-matic automatlåda. Såld ny till en läkare i Phoenix Arizona som av allt att döma vårdat bilen ypperligt. Kom till Sverige 2009. År 2014 köptes den av nuvarande ägare och senare samma år var den med i ett stort reportage i Nostagia nummer 11 2014. Sedan dess har den vunnit ett antal priser som både finaste originalbil och peoples choice. Den skall idag ha rullat enbart 10800 mil sedan den kom från fabriken.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    2009-03-12 
  • Avläst mätarställning
    73091 miles 
  • Kw / hk
    223 / 304 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Thunderbird var ingen sportbil utan beskrevs som en 'personal luxury car' men kraft finns det så det räcker och mer därtill. Går så mjukt, tyst och fint som det förväntas av en bil i den här klassen. Motor och drivlina känns att vara i toppskick, lådan växlar så mjukt att det knappt märks. Närmast ljudlös i gången och känns bra i fjädring och dämpning. All övrig utrustning som mätare, lampor, radio och A/C fungerar som det skall. Inga glapp någonstans i gångjärn, dörrar, luckor och sådant.

  • Skick interiör:

    Inredningen matchar utsidan i en härlig tonad vit kulör. Klädsel är i vinyl och i princip felfri. Innertak fefritt och inget i kupén bär spår av att blivit solblekt eller åtgånget. Lite slitage i förarstol och några stygn har gått upp i ryggstödets kant. Skicket kan bara beskrivas som fantistiskt välhållet. En rekond kan lätt få tillbaka den ursprungliga vita lystern. Golvmatta felfri lika så original Thunderbird gummimattorna som dock känsn lite spröda av ålder men håller hög kvalitet. Instrument, reglage och blankdelar - och sånt finns det mycket av i dom här - är i bästa tänkbara skick. Ratten har fått lite ålderssprickor under årens lopp men knappt något slitage.

    Tittar man in i bagaget ser man originalmattan i närmast nyskick, lyfter man på den är det lika fint och fräscht i golv och detaljer. I bakluckan sitter originaldekalen för hur man använder domkraften, och på höger sida hittar man den - oanvänd. Likaså är original reservhjul på sin plats.
    I motorrumet dominerar den stora 390" motorn med den stora guldfärgarade luftburken, skick och finish är mycket högt och välbevarat här. Såpass välbevarat att de flesta kvalitetsstämplar och färgmärkningar från fabriken fortfarande sitter kvar. Allt kablage och dess infästningar sitter som det skall. Troligen kan några dekaler vara utbytta men allt sånt sitter korrekt där dom ska. Torrt, rent, fint och så som det i stort sett såg ut när den lämnade bandet den 11:e juni 1964.

  • Skick exteriör:

    I det närmaste toppskick - lacken håller mycket hög finish, bär spår att vara delvis omlackad. Främst i rännan runt bakluckan och en del talar för att det lackats i dörrfalsar. Oavsett så är lacken mycket fin med nåt lite märke här och var. Krom och blankdelar håller högsta klass, tittar man efter noga finns ett litet märke under kofångaren höger fram, annars exceptionellt fin. Likså är de snygga ekerfälgarna felfria invändigt och utvändigt. Undersidan och hjulhus felfritt, underrredesbehandlat och torrt, alltså inget läckage kan synas från vare sig motor eller växellåda. Avgassystemet är bytt, okänt när men ser nytt och fint ut.

  • Skick helhet:

    En imponerade bil på alla sätt, otroligt välbevarad och närmast orörd så är det här en av de finaste Thunderbird från de här åren som går att hitta.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-07-16
Ursprungsbesiktning: 2009-03-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2009-07-16
Senast godkända besiktning: 2017-05-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kungälv

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG