Visa alla bilder

Chevrolet Impala 4d Sedan V8 283cui — 1962

I stort sett orörd original lågmilare - en 'survivor'. Krämigt vit Impala med mycket nybilskänsla i sig.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En sextioårig fyrdörrars full-size familjebil i det här skicket är om inte unikt, så i alla fall mycket sällsynt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
172 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15189
KUNGÄLV
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Impala 4d Sedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En sextioårig fyrdörrars full-size familjebil i det här skicket är om inte unikt, så i alla fall mycket sällsynt."

Beskrivning

Med bara drygt 6300 mil på sextio år kvalar den här orörda Impalan in sig i absoluta lågmilarligan. Original försäljningsdokument från 1962 finns bevarat där man ser att bilen såldes ny till en kund i La Crosse, Wisconsin. Bilen kom till Sverige 2011 och har dess haft en hel del ägare. De flesta av dem handlare och bilen har troligen rullat väldigt få mil under sin svenska tid. På utrustningssidan är bilen rätt standardmässig för en Impala från den tiden. Styr och bromsservo, 283" motor med tvåstegs automat, varken mer eller mindre. Färgen kallas Adobebeige och inredning för Fawn i textil och vinyl.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    2011-07-11 
  • Avläst mätarställning
    39500 miles 
  • Kw / hk
    112 / 152 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    283" motor är kopplad till en tvåstegs powerglide. Lådan är nyrenoverad och bilen går mjukt, tyst och fint i drivlinan. Servostyrning och servobromsar som fungerar oklanderligt. Motorrummet håller bästa möjliga skick med i stort sett allt på rätt plats inklusive likströmsgenerator. Snyggt och prydligt in i minsta detalj.

  • Skick interiör:

    Originalklädsel och mattor i mycket gott skick. Felfri och blank i instrumentbräda, ratt och allt däromkring. Innertak och solskydd original och mycket fint skick. Man får nästan gå med förstoringsglas för att se några små slitage som uppstått i framsoffan. Samma gäller förardörrens armstöd. Övrigt är dörrsidor i bästa möjliga skick. Modernare stereo monterad under brädan med högtalare på hatthyllan, försiktigt gjort för att inte göra några hål någonstans.

    Bagarerummet är otroligt fint med original stänklackering som var standard på den tiden. Utförandet är enklast möjliga med tre enkla tunna plastmattor, allt utöver det var extra tillval. Original reservhjul och domkraft ligger längst in.

  • Skick exteriör:

    Bilen upplevs som vit men färgen heter Adobe beige. Omlackerad till det yttre någon gång och är i princip helt felfri i lack, där originalack finns i till exempel dörrspalter och annat håller det finish man kan förvänta sig. Här har det från fabrik kladdats med karosskitt, det har stänkt lite färg där det inte skall vara och så vidare. Kort sagt, det såg ut så på dom här bilarna då, vilket förstärker intrycket av orörd originalbil. Krom, lyktsargar och lister i yppersta skick, den annars ömtåliga bakstammen är helt felfri, likaså tröskellister och skärmkanter. Synar man närmare på bagagelucka och motorhuvens insida ser man att här är det originalutförande och aldrig pillat med. Original navkapslar i mycket fint skick , en kapsel har fått några buntband om sig, troligen för att eliminera något ljud.

    Undertill är det minst lika prydligt och oskadat med ett lager underredesmassa utan anmärkning.

  • Skick helhet:

    Exemplariskt fin och i det närmaste orörd lågmilare, att en reguljär fyrdörrars standardbil överlevt i det här skicket är anmärkningsvärt - för att inte säga närmast otroligt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-03-12
Ursprungsbesiktning: 2011-04-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-07-11
Senast godkända besiktning: 2017-06-29
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kungälv

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG