Visa alla bilder
Visa film

Leyland Mini 1275 GT — 1975

En smakfullt gjord renovering med en kombination av 1275 GT och den traditionella hundkojans utseende.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En bil renoverad på ett smakfullt sätt för att dagligdags kunna brukas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14061
GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
75 - 90 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En bil renoverad på ett smakfullt sätt för att dagligdags kunna brukas."

Beskrivning

När tillverkningen av Cooper och Cooper S lades ned i början på 1970-talet togs den fallna manteln över av British Leylands 1275 GT. Den hade en annan kantigare front än den dess företrädare. Den fronten var inte helt lyckad enligt bilentusiasterna även om den var rätt i tiden designmässigt. Många 1275 GT byggdes om till den gamla, mer runda fronten. Så även detta exemplar. Den är i ett mycket bra skick. Iordninggjord med kärlek av en far till sin dotter. Konstigt nog föredrog dottern andra bilar så denna sålde senare.

Detta exemplar är ej en originalbil men ett bra exempel på hur man gjorde iordning bilarna förr. I denna bil har man kombinerat det som man tyckte var bäst när den renoverades. Allt är gjort med rätt känsla. Motor 1275cc, fyrväxlad manuell låda, 12 tums hjul, justerbara ryggstöd, sportratt och träinstrumentpanel är några av denna bils plusfaktorer.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-05-14 
  • Avläst mätarställning
    64 289 km 
  • Regnr
    HUM253 
  • Chassinummer
    XE2D2150915 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra skick. Bensinmätaren fungerar dock ej.

  • Skick interiör:

    Fint skick. Inredning från en något nyare Mini vilket innebär att ryggstöden på de främre sittplatserna är justerbara.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra skick. En lite större buckla på vardera dörrarna.

  • Skick helhet:

    En bil i ett mycket bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2005-08-05
Ursprungsbesiktning: 1975-05-14 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1975-05-14
Senast godkända besiktning: 2020-10-29
Besiktigad tom:- 2022-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Lite historia om hundkojan:

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tackvare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-10-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG