Visa alla bilder
Visa film

Citroën SM V6 2.7 — 1972

Motorjournalisten Robert Collin säljer sin egenimporterade Citroën SM med bekväm automatlåda.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En trevlig bil i ett bra bruksskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
255 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14059
NORRTÄLJE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 260 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En trevlig bil i ett bra bruksskick."

Beskrivning

Detta exemplar importerade Robert Collin, kanske mest känd för att ha slagit runt med Mercedes A-Klass, själv från USA. Han har låtit bygga om front och akterparti till Europaspecifikation förutom att de svängbara extraljusen inte rör sig i takt med styrutslaget. Bilen är omlackerad för många år sedan. Den är alltigenom i ett bra bruksskick och går bra i motor och växellåda. Det är en spännande och trevlig upplevelse att köra en sådan här vagn som är en kombination av sportbil och sedan. Den skulle kanske kunna falla under kategorin GT-bilar. Gjord för långa snabba resor. Men med automatlåda passar den även bra i mer trafiktäta situationer. Mätarställningen konverterades till km från miles vid importen. Troligtvis har den slagit runt en gång.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1990-04-17 
  • Avläst mätarställning
    54536 km 
  • Regnr
    PAK666 
  • Chassinummer
    00SB8065 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och växellåda. Bromsar bra.

  • Skick interiör:

    Bra skick. Hängande klädsel på C-stolpen.

  • Skick exteriör:

    Bra skick med en del lackskiftningar. Ombyggd till europautseende. Extraljusen följer ej styrutslaget på hjulen. Rostskada i motorutrymmet enligt bild. Några mindre lackskador. Buckla på bakre stötfångaren enligt bild.

  • Skick helhet:

    En bil i ett bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-05-28 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1990-04-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-04-17
Senast godkända besiktning: 2020-08-24
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Citroën SM presenterades vid bilsalongen i Geneve 11 mars 1970. Modellen lades ned 1975 som ett resultat av oljekrisen som började några år tidigare. Motorn var en 90 graders V6:a på 2670 cc. Bränslet blandades med luft i tre Weberförgasare. !973 fick SM insprutning. Diravistyrning var standard på SM. Det innebar att servostyrningen var fartberoende. Den var utvecklad för att i kombination med extremt små rattutslag erbjuda extrem servoassistans vid låga farter som gradvis minskade vid högre hastighet. Dessutom återgick ratten automatiskt till mittläget.
Man kunde välja på en femväxlad manuell växellåda eller en treväxlad automatlåda.
Karosserna tillverkades av Chausson utanför Paris. Knappt 13 000 bilar hann byggas innan produktionen slutade 1975.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-10-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG