Visa alla bilder

Volvo 244 GL — 1992

Inför sista produktionsåret uppdaterades modellen på 160 punkter. Bästa 240-modellen, här i mycket fint välvårdat, orenoverat originalskick. Tillfälle för samlare.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Denna bil är mycket snygg både på utsidan och insidan och tekniskt genomgången det senaste året. Allt i bästa skick och förhållandevis lite körd, med 20.000 mil. Ingen rost."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
51 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12927
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 70 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Denna bil är mycket snygg både på utsidan och insidan och tekniskt genomgången det senaste året. Allt i bästa skick och förhållandevis lite körd, med 20.000 mil. Ingen rost."

Beskrivning

Bilen har haft sex brukare och rullat i Småland fram till sista året då den kom till västkusten. Bilen har aldrig varit rostig och är ovanligt hel och fin i alla detaljer. Utrustad med taklucka, snygga original turbinfälgar, varvräknare, dragkrok, CD-spelare mm. Bilen har inte körts vintern de senaste åren och förvarats i garage, (enligt uppgift från ägaren), vilket kan stämma när man ser till bilens skick.
Jättetrevlig att köra och förhållandevis lite mil om man ser till Volvos kvalitét i dessa bilar. En fin bil att fortsätta vårda som hobbybil, men också fullt användbar som bruksbil i många år till. Dessa bilar är kända för att tekniskt sett hålla i 100.000 mil och med komfortchassit som kom 1992 så är de riktigt fina att åka i, jämfört med tidigare modeller.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    1991-11-19 
  • Avläst mätarställning
    200 900 km 
  • Regnr
    DSN622 
  • Chassinummer
    244883N1464355 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Allting funkar som det skall. Nyservad och genomgången. Nya torkarmotorer till strålkastartorkare. Ny motor till vindrutetorkare. Ny startmotor. Ny generator. Ny luftmängd-mätare. Nya bromsar bak. Renovering av hastighetsmätare. Byte av kamrem.

  • Skick interiör:

    Prydlig, välvårdad inredning, inga anmärkningar.

  • Skick exteriör:

    Fin lack i ovanlig grön metallic. Det finns små repor på stötfångare och några stenskott och liten buckla på motorhuv. Liten repa på höger bakdörr. Nya strålkastare. Nytt blinkersglas höger fram.

  • Skick helhet:

    Fin bil i orenoverat originalskick. En Volvo-klassisker när den är som bäst
    precis innan modellserien går ur tiden. Eventuella barnsjukdomar är botade för
    länge sen.
    Under modellåret 1992 förbättrades 240 på inte mindre än 160 punkter. Ett urval är nytt ”komfortchassi” för bättre väghållning, modifierat värmesystem, effektivare elvärme i framstolarna och nya dörrhandtag.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-08-26
Ursprungsbesiktning: 1991-11-19 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1991-12-13
Senast godkända besiktning: 2020-07-08
Besiktigad tom: 2021-09-30
Årsskatt: 1985 SEK
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Volvo 240 var en vidareutveckling av Volvo 140-serien och presenterades 1974. Volvo 240 (inklusive Volvo 260) hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modellserie någonsin med sina 2,8 miljoner exemplar. Den indelades precis som sin föregångare i 242 (tvådörrarsversion), 244 (fyradörrarsversionen) och 245 (kombimodellen). Dessa beteckningar togs bort i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240. Beteckningarna används fortfarande för att klargöra vilken kaross det handlar om.
Under åren genomgick 240-serien flera förändringar, bland annat moderniserades fronten ett flertal gånger, störst förändring gjordes på årsmodell 1981 med en helt ny front och en ny inredning. Volvo 240 har kommit att få en kultstatus som den typiska Volvon. Volvo 240 var också länge Sveriges vanligaste bil.
När Volvo 740 introducerades 1984 trodde många att 240:ans tid var till ända men den fortsatte att tillverkas ända fram till 1993, dvs ett år efter att sista 740:an tillverkats. Efter 1985 blev modellvarianterna färre, bland annat utgick tvådörrarsmodellen, eftersom Volvo satsade på den då nyligen lanserade, och tänkta efterföljaren 740 som större volymbil i modellprogrammet. Tillverkningen av 240 upphörde inte förrän år 1993, då man behövde tillverkningskapacitet för Volvo 850. Den 5 maj 1993 tillverkades den sista Volvo 240:an - en grön herrgårdsvagn.



OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning.
För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström

Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att kontakta Lennart Ström

Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 2:a oktober 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG