Visa alla bilder

Ford Granada 2.8i GL V6 — 1985

Fords finaste modell 1985, i toppskick, endast en ägare och 6911 garanterade mil. Sista produktionsåret. Ovanligt exemplar med manuell växellåda.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällan man ser en Granada i detta fina skick, noggrann ägare sedan ny, inga anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12882
MALMÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Granada 2.8i GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällan man ser en Granada i detta fina skick, noggrann ägare sedan ny, inga anmärkningar."

Beskrivning

Bilen köptes ny av en inbiten Ford entusiast 1985. Han beställde den med manuell växellåda och sollucka vilket är ovanligt på denna modell med stora motorn.
Bilen har funnits i familjens ägo hela tiden och vårdats väl.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1985/1985 
  • Första registreringsdatum
    1985-02-12 
  • Avläst mätarställning
    69110 km 
  • Kw / hk
    118 / 160 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    5 växl manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Silver metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välservad och skött av entusiastisk ägare sedan ny. Startar och går fint men har inte körts mycket på senare tid varför en översyn behövs.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning, överdrag sedan dag 1. Behöver en rengöring.

  • Skick exteriör:

    Originallack i fint skick, behöver en puts för att bli riktigt fin. Ej solblekt då den alltid varit förvarad i garage.

  • Skick helhet:

    En härlig representant för Fords 80-tals bilar, en polering och du har en härlig entusiastbil som är fin att köra och som är sällsynt idag.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1985-02-12 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1985-01-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1985-02-12
Senast godkända besiktning: 2019-11-27
Besiktigad tom: 2021-11-30
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Ford Granada II (1977-1985)
Den andra generationen Ford Granada hade betydligt stramare och kantigare kaross men var mekaniskt sett i stort sett oförändrad. Den fanns i 4 dr sedan, 2 dr sedan och 5 dr Herrgårdsvagn. Den största nyheten var den bränsleinsprutade 2,8-liters sexcylindriga motorn på 151 hk som kunde fås med antingen 3-stegad automatlåda eller 4 växlad manuell. Med den nya sexan i Granadafamiljen kunde Ford stoltsera med, för 1978, god prestanda: 0-100 avverkades på knappa 9 sekunder (manuell) och topphastigheten låg på svindlande 192 km/h. En 4 cyl dieselmotor på blygsamma 63 hk tillkom också.

Utrustningsvarianterna i Sverige hette 2.0 L, 2.0 GL, 2.1 DL, 2.8i L, 2.8i LS, 2.8i GL, 2.8i GLS och 2.8i Ghia (X). Kombi gick inte att få som diesel, "S" eller Ghia, tvådörrars fanns inte som diesel, GL, GLS eller Ghia. 1980 ändrades inredningarna något och en ny femväxlad manuell växellåda tillkom som tillval, den blev dock standard på Ghia. LS och GLS var utrustad med sportig utrustning som TRX fälgar etc, den sistnämnda den lyxigare av dem - medan Ghian var fortsatt flaggskepp. Vinyltak gick fortfarande att få.

Till 1982 års modell genomgick Granadan en omfattande genomarbetning och den femväxlade manuella växellådan blev standard i Sverige, vilket gav bättre bränsleekonomi. Utseendet blev något förändrat med stötfångare som gick runt hörnen, annorlunda lister och en annorlunda grill med mera. Dieselmotorn byttes mot en 2,5 liters på 69 hk. Tvådörrarsversionen försvann. Automatlådan var kvar oförändrad.

I kampen om de sportiga köparna lanserades "2.8 Injection" som var baserad på GL men med sportigare attityd. GLS slopades i och med Injection och Ford tog steget längre med siktet mot BMW 528. Utmärkande för 2.8 Injection modellen var vita TRXfälgar på 390 mm, lägre chassi med grövre krängningshämmare, spoiler fram och bak, extraljus, svarta handtag, svarta lister, Injection-dekal bak samt två tunna stripes från för till akter. Till Injectionmodellen kunde även Recaro-stolar väljas till (standardutrustning 1984).

Granadan blev alltmer välutrustad med åren och utrustning såsom elhissar, elspeglar, elsäten, elsollucka, färddator, luftkonditionering och nivåreglering var vanlig utrustning på lyxmodellen Ghia som dessutom hade extra ljudisolering. Prismässigt konkurrerade de enklare Granadorna med bilar som VW Passat (som dock var avsevärt mindre) medan de finaste Granadamodellerna konkurrerade med Mercedes- och BMW-bilarna i samma storlek. En Granada Ghia kostade närmare 70 000 kr.

Cirka 68 900 Ford Granada har sålts i Sverige. Trots detta så finns det inte många exemplar kvar idag, de flesta rullade sina mogna 40-50 000 mil och hade sedan inte turen att hamna hos en entusiast.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare .

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27

Hämtning skall ske senast fredagen den 2:e oktober 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG