Visa alla bilder

MG MGA Coupé 1500 — 1957

En tuff coupé från eran med pigga engelska små sportbilar. Ej körd sedan 60-talet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett ”barnfind” som har stått i samma lilla kallgarage i villaförorten sedan tidigt 90-tal, dessförinnan i ett varmgarage i drygt 20 år. Just MGA Coupé var en relativt ovanlig vagn, knappt 10% av den totala MGA-produktionen hade fast tak."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 SEP 14:10
13 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18658
NACKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 65 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 14 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
14208
31 AUG 21:47
13 000 SEK
32485
31 AUG 19:43
12 000 SEK
32517
31 AUG 17:40
11 000 SEK
42422
31 AUG 15:37
10 000 SEK
10880
30 AUG 20:35
7 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGA Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett ”barnfind” som har stått i samma lilla kallgarage i villaförorten sedan tidigt 90-tal, dessförinnan i ett varmgarage i drygt 20 år. Just MGA Coupé var en relativt ovanlig vagn, knappt 10% av den totala MGA-produktionen hade fast tak."

Beskrivning

Nuvarande ägare förvärvade den här vagnen den 14 september 1967, en dryg vecka efter högertrafikomläggningen. Enligt registreringsbeviset hade den då tidigare gått i Kristianstads Län. Via Riksarkivet kan man ta reda på dess tidiga historia. Nuvarande ägare köpte bilen när han studerade och körde den något år innan den ställdes av och garagerades för att tas om hand efter studieåren. Det blev inte så och nu skall garaget den står i rivas och bilen säljas. Någon gång när bilen var i trafik har man satt ”konservöppnaren” i bilen. Så Coupétaket går att lyfta av för att man skulle kunna åka öppet.

Bilen är varken körbar eller enkel att rulla ut ur garaget, så hämtning blir en övning där bl.a. winch är lämplig. Finns en kopia från Stadsarkivet på registreringsbeviset, samt känd ägarhistorik med sin enda ägare sedan dess, varför framtida registrering bör gå att genomföra utan problem.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    31 997 km 
  • Regnr
    B34128 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej startad sedan 60-talet med förefaller komplett vad gäller vitala delar.

    Rostig och ett omfattande objekt.

  • Skick interiör:

    Rensad på stolar, paneler och mattor, - stolarna finns kvar. Ratt, reglage instrumentbräda och mätare sitter kvar i bilen.

  • Skick exteriör:

    Bedagad och mycket att åtgärda. Fem ekerfälgar. Coupétaket omgjort till Hardtop. Vi lyckades ej öppna bakluckan, mekanismen i olag. Motorutrymmet ser komplett ut.

  • Skick helhet:

    En rejält renoveringsobjekt som kräver en stor dos kunskap och arbete men samtidigt en fin liten klassiker och entusiastvagn.

Fakta om modellen

MG Morris Garages startades av W.R. Morris. Först sålde han cyklar och sedan bilar. From 1913 tillverkade han bilar under eget namn, Morris Motor Company. Han behöll samtidigt Morris Garages som ett eget bolag och from 1924 sålde han Morrisbilar med trimmade motorer och specialkarosser som MG-bilar.

Under 30-talet gjordes ett antal sportversioner bl.a. MG Midget T-type. Dessa T-type bilar TA, TB, TC, TD och TF tillverkades mellan 1936 och 1955 med visst uppehåll under andra världs kriget. Redan 1935 hade W.R. Morris sålt MG till Nuffield koncernen. År 1968 blev MG en del av British Leyland och 1980 var det över. Fast märket levde vidare med Rover och senare BMW men 2005 var det än en gång över. Nu har dock Nanjing Automobile Group återigen dammat av namnet MG. Fast det är en helt annan historia.

MGA är den första MG i sportvagnsserien som inte hade utanpåliggande skärmar, nu blev det en modernare kaross med mjuka linjer i sk. pontonutförande, officielt presenterad vid Frankfurt Motor Show 1955. Modellen fick den raka fyrcylindriga BMC B-motorn från bl.a. MG Magnette men med dubbla S.U. som inledningsvis gav 68 hk, relativt snabbt ökades motoreffekten till 72 hk. Även den fyrväxlade lådan kom från saloonen. Hjulupphängningen fram var individuell medan bakaxeln var upphängd i bladfjädrar. Den första modellen som kom 1955 var en roadster men även en täckt Coupémodell började tillverkas 1956, då 16 exemplar blev färdigställda. Totalt tillverkades 6.272 Coupévagnar med 1500 motorn. Genom åren tillkom en 1600 motor om 80 hk samt en Twin Cam version som gav 108 hk. Sommaren 1959 fick MGA även skivbromsar fram. I juni 1961 kom MK II med bl.a. ny grill och nya bakljus samt en större 1600-motor om 86 hk.

Enligt uppgift tillverkades totalt 101.476 exemplar av MGA 1955 -1962, varav 9.922 i olika Coupéutföranden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nacka

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG