Visa alla bilder
Visa film

Austin A30 — 1955

En härlig charmknutte från eran av små folkbilar. Fint renoverad och i god ordning i detaljer och helhet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Kärt barn har många namn. Austin A30 kallades i UK för The Peanut och Steel Teddy Bear. I Sverige kallad köttbullen och slipsknuten. En pigg liten krabat i ett välrenoverat skick. Trivsam att köra runt med och välfungerande. En invändig rekonditionering samt översyn av detaljer kommer att lyfta vagnen ett snäpp."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 SEP 14:50
17 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18633
HUDDINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 18 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3841
01 SEP 19:28
17 000 SEK
29205
01 SEP 19:16
16 000 SEK
42428
01 SEP 18:03
14 000 SEK
15765
01 SEP 09:46
13 000 SEK
42428
01 SEP 00:06
12 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin A30 ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Kärt barn har många namn. Austin A30 kallades i UK för The Peanut och Steel Teddy Bear. I Sverige kallad köttbullen och slipsknuten. En pigg liten krabat i ett välrenoverat skick. Trivsam att köra runt med och välfungerande. En invändig rekonditionering samt översyn av detaljer kommer att lyfta vagnen ett snäpp."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1955. Nuvarande ägare förvärvade den via en auktionsfirma i Oktober-22 och var då renoverad och i fint fungerande skick. Den har förvarats övertäckt i en carport och har startats fyra till fem gånger per år men endast körts någon mil på sommaren. I våras när den startades upp läckte det lite bensin men det var enkelt fixat med byte av bränsleslangen till förgasaren, nu tätt. Med bilen följer diverse dokumentation (bilder från renoveringen), handlingar och litteratur. Två omgångar nycklar. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    1955-01-01 
  • Avläst mätarställning
    67 000 km 
  • Regnr
    CHM742 
  • Chassinummer
    A2S4L102791 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startade lätt och gick fint i motor och drivlina. Vid renoveringen är motorn genomgången. Vid kortare provkörning på mindre landsväg och villaområde upplevdes allt fungera väl såsom styrning, koppling, växellåda och andra funktioner. Bromsarna fungerade väl men behövde lite mer kraft i manövrering än dagens servoutrustade bilar. Nuvarande ägare har inte upptäckt några fel utom att startmotorn kan ” klicka” någon gång men startar alltid efter några försök.

    Ej kontrollerad på lyft men den är karossrenoverad och rostskyddsbehandlad. Det som kunde ses såg också vederhäftigt ut vad gällde vitala delar.

  • Skick interiör:

    Trivsam inredning i vinyl med bra komfort i stolar och baksäte. Fina dörrsidor, paneler, innertak och textilmattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och ,mätare i bra fungerande skick. All el förefaller fungera väl, även körriktningspilarna. Midjebälten installerade i bak då tidigare ägare hade med barnbarn.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering. Glas, krom, lister och emblem samt belysningsdetaljer i fint skick. Fina fälgar med blanka navkapslar, bra Goodrichdäck.

  • Skick helhet:

    När det blev allt vanligare med små "folkbilar" efter andra världskriget blev Austin A30/35 en i raden av klassiska sådana. Den här är i ett fint renoverat skick och sprider glädje ikring sig. En käck klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-09-13
Ursprungsbesiktning: 1955-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1955-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

The Austin Motor Company tillverkade bilar från 1905 - 1989. Företaget grundades av Herbert Austin, som hade en bakgrund hos Wolseleys. Från början höll de till i Longbridge utanför Birmingham. Efter första världskriget hade företaget det tufft ekonomiskt men med småbilen Austin Seven vände det upp igen. På 30-talet lunkade det på men nu trappade Herbert Austin själv ner, med ålderns rätt. Han avled 1941. Under andra världskriget ställde man om produktionen till flygmotorer och flygplan. Efter kriget var Austin relativt snabbt igång med biltillverkning igen och köpte bl.a. upp Vanden Plas. De påbörjade det framgångsrika samarbetet med Donald Healy och lanserade sportbilen Austin-Healy, en ikon idag. De gick också samman med Morris 1952 och blev BMC. I en allt mer stökig period för brittisk biltillverkning blev BMC en del av British Leyland 1968.

Tillbaks till 1949, då sprack det första försöket till samarbete mellan Austin och Morris. Austin behövde därför hitta en konkurrent till Morris Minor som presenterades året innan. Vid motorshowen i Earl´s Court visades Austins upp det nya småbilsprojektet A30 (The new Austin Seven), en käck liten krabat med en fyrcylindrig motor med toppventiler om 28 hk. Året efter i maj drog produktionen igång. Först ut var en fyradörrars vagn med karosser från Briggs i Dagenham. Så dags var Austin och Morris nu överens i det gemensamma BMC och det blev till att trolla med "badge engineering" i olika modeller med mycket av samma teknik så A30 och Minor producerades i samma koncern men var konkurrenter. I oktober 1953 kom en tvådörrars version vilket kanske passade den lilla vagnen bättre än de små dörrarna i fyradörrars versionen. Året därpå i augusti 1954 lanserades kombin Countryman och en van med täckta sidor. I september 1956 kommer A35 med såväl mekaniska som kosmetiska uppdateringar, samtidigt lanseras en Pickup som endast byggs i knappt 500 exemplar. A35 fick en större motor om 948 kubik om 34 hk, vanliga blinkers istället för pilar samt större bakruta mm. När femtiotalet går mot sitt slut 1959 tillverkas de sista två- och fyradörrarsversionerna. Den nya A40 Futura med Farina-kaross tar då över. År 1962 läggs så Countryman ner men skåpversionen med täckta sidor tillverkas fram tom 1968. Här i Sverige blev framförallt tvådörrarsversionen populär och fick smeknamn som "köttbullen" och "slipsknuten". Totalt tillverkades enligt uppgift 223.264 exemplar av Austin A30 och 280.897 av Austin A35..

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG