Visa alla bilder

Citroën SM V6 — 1971

Tidig SM i ett vettigt och bra grundskick för modellen, enligt uppgift den första som importerades till Sverige överhuvudtaget. Men före något ska köras eller göras med bilen behöver motorn en teknisk genomgång och eventuell nödvändig modifiering av någon med en modellspecifik expertis.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ikonisk och nästan mytisk grand turismo från sjuttiotalets Citroën med ett italienskt hjärta och en skön gashydraulisk fransk teknik och tydlig fomgivning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
300 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17353
FÄRJESTADEN/ÖLAND
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën SM?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ikonisk och nästan mytisk grand turismo från sjuttiotalets Citroën med ett italienskt hjärta och en skön gashydraulisk fransk teknik och tydlig fomgivning."

Beskrivning

Den registrerades och importerades i maj 1971 och det var också den första Citroën SM som registrerades i det svenska bilregistret. Ett väldigt tidigt chassinummer och bilen lär även ha varit det exemplar som tidningen Teknikens Värld nyttjade som testbil. Den svenska generalagenten för Citroën fick sina exemplar senare det året, första officiella bilen i Sverige har chassinummer 00SB5859 och är registrerad först 1971-12-20. Ägarlängden är känd, bilen har varit baserad i Stockholmsområdet, men de senaste åren har ägaren haft den vid sommarhuset på Öland, och den säljs nu av dödsboet. Senaste godkända besiktningen gjordes 2018-08-02 och vid nästa godkända besök blir den alltså besiktningsbefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-05-05 
  • Avläst mätarställning
    7 529 km 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Guldmetallic Feuille Dorée 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar med en viss ansträngning, chokreglaget inte vill låsa i läge. Men den låter inte frisk och bör inte köras överhuvudtaget före en riktig översyn, renovering och modifiering. Och de som vet finns i den svenska klubben och de vet också vilka som kan hantera de här motorerna och vilka som bör användas vid en renovering/ombyggnad. Avgasventilerna var i original fyllda med natriumgas, men de var tunna och de kunde spricka i sina skaft. Haverierna när modellen var ny var för många. Orsakerna var flera, men det dåliga rykte motorn fick var faktiskt ofta ett handhavandefel av ansvarig verkstad vid service när toppar, överfall, ventiler och kamaxlar återmonterades med mindre noggrannhet än den för all del känsliga konstruktionen krävde. Kamkedjans sträckfunktion var en annan svag länk, men orsakade inte samma totalskada som när några avgasventiler går av.

  • Skick interiör:

    Det blågrå slitstarka tyget som satt i de tidiga exemplaren är i ett fint skick på framstolarna, baksätets tyg har UV-skador i överkant. Mattorna är också bra tillsammans med innertaket och instrumentpanelen. Några små paneler finns kvar att montera, oklart var, men de syns på bilden i det blå skåpet.

  • Skick exteriör:

    Fint omlackerad i originalkulör färgkod AC319 Feuille Dorée. Krom, stötfångare, strålkastarglas, emblem och detaljer ser snygga ut och känns rätt med resten av bilens yttre. Bra däck i rätt dimension. Några små paneler finns kvar att montera, oklart var, men de syns på bilden i det blå skåpet.

  • Skick helhet:

    Med en medvetenhet från en ägare att lägga resurser på kunskap och service från den som finns tillgänglig, blir det här ett trevligt och vettigt exemplar för en rolig framtida SM-tillvaro.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-07-04
Ursprungsbesiktning: 1971-05-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1971-05-05
Senast godkända besiktning: 2018-08-02
Besiktigad tom: 2021-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Från Svenska Citroënklubbens hemsida, signerat ordföranden i SM-Sektionen Lars Frykholm:

"Under sextiotalet startade Citroën ett projekt som kallades S (som i sport) med tanken att ta ett stort prestandamässigt steg uppåt från DS. Ambitionen blev så småningom att föra upp märket i den verkliga toppklassen, och den 11 mars 1970 presenterades Citroën SM för en imponerad motorvärld vid bilsalongen i Genève. Den väckte stort uppseende i fackpressen och utnämndes till en av världens mest spännande bilar av ledande motortidningar.

Citroën sökte en samarbetspartner som kunde leverera den avancerade motor som projektet behövde och efter inledande kontakter 1965 slöts ett avtal med Maserati vilket 1968 ledde till att den berömda italienska firman blev ett dotterbolag till Citroën. Projektledare för Projekt S (länk) var Jacques Né, chef för formgivningen var Robert Opron och en mycket viktig person i sammanhanget var hydrauliksnillet Paul Magès.

Den legendariske konstruktören Giulio Alfieri som hade ansvarat för alla Maseratimodeller för bana och landsväg sedan femtiotalet, fick i uppdrag att ta fram en nittiograders V6-motor på 2.7 liter. På några veckor 1965 framställdes ett demonstrationsexemplar med utgångspunkt i den V8 som satt i Mexico och Quattroporte och som hade sitt ursprung som drivkälla i en av det sena femtiotalets ledande formelbilar, 450S. Effektkurvan och formatet godkändes och Alfieri påbörjade arbetet med en ny motor med den för italienska fullblod typiska fyrkamstekniken och en dubbel Weberförgasare för varje cylinderpar, men med helt nya lösningar som till exempel ramlager integrerade mellan blockhalvorna och drivning av kamaxlar och aggregat via en mellanaxel. Motorn var extremt kompakt vilket var nödvändigt eftersom den skulle monteras som front/mittmotor bakom växellådan i den klassiska layout som går ända tillbaka till Traction Avant.

Det nya flaggskeppet från Citroën hade inte bara en spännande motor utan var också en avancerad vidareutveckling av föregångaren DS med en vackert strömlinjeformad kupékaross, hydropneumatisk fjädring och det gamla grundkonceptet för stabilitet med större spårvidd fram än bak. Från DS hämtades den femväxlade lådan och de högtrycksassisterade bromsarna, inneliggande fram liksom tidigare men nu med skivor runt om. Ny var en sensationell fartberoende styrservo kallad Diravi; utvecklad för att i kombination med extremt små rattutslag erbjuda extrem servoassistans vid låga farter som gradvis minskade vid högre hastighet. Dessutom återgick ratten automatiskt till mittläget. Fronten dominerades av ett batteri med sex strålkastare under välvda täckglas där det innersta paret liksom på DS följde rattrörelserna – här aktiverades dock rörelsen av ett vätskesystem. Inredningen kunde fås i läder eller tyg, elektriska fönsterhissar var standard och de flesta exemplar försågs med luftkonditionering. Efter något år presenterades en modellversion som var anpassad till de amerikanska kraven vilket uteslöt de övertäckta strålkastarna. Automatlåda erbjöds efter något år, till en början tillsammans med 2.7- litersmotorn vilket inte var en helt lyckad kombination men så småningom med samma 3-liter som utvecklades för Maserati Merak. Till årsmodell 1973 övergick man förutom på USA-modellen och europeiska automatväxlade bilar till insprutning i form av D-Jetronic från Bosch.

Citroën SM hade bra prestanda med en toppfart på ca 220 km/tim och en makalös kombination av väghållning och komfort. Den var banbrytande och blev mycket beundrad men ansågs behöva en hel del tillvänjning från förarens sida. I förhållande till det höga priset gick försäljningen hyfsat de första åren, men bromsades upp i samband med oljekrisen 1973 och stod sedan nästan stilla tills modellen lades ner 1975. Modellen fick tidigt dåligt rykte för driftsstörningar och motorhaverier, men det har med åren visat sig möjligt att med ganska små förändringar göra den pålitlig. Den totala produktionen blev knappt 13 000 bilar och fördelades över hela världen med Frankrike, Italien och USA som största marknader. Den gjordes aldrig högerstyrd.

Karossfirman Chapron framställde åtta öppna exemplar benämnda Milord och sju fyradörrars SM som fick heta Opéra. Dessutom fick han i uppdrag att tillverka två förlängda öppna SM för användning vid statsbesök som naturligt nog kallas Présidentielle.

Drivlinan kom till användning i Maserati Merak som man presenterade 1972. Denna delade under sina första år även instrumentpanel med SM och tillverkades fram till 1982 i 1800 exemplar.

Ligier som hade haft i uppdrag att sätta samman den försvinnande lilla produktionen av 1974 och 1975 års SM, använde också dess motor och växellåda i sin lilla lätta kupé JS2 som tillverkades i ett sjuttiotal exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Färjestaden/Öland

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG