Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin Cooper S 1275 — 1965

Mini Cooper S för historisk racing Pre-65. Mycket välbyggd av Johnny Lundberger och Reine Wisell. Oskadad trots att den gått många tävlingar. Nu återuppväckt och besiktigad för gatbruk. App-K handling finns men är utgången sedan många år eftersom bilen inte tävlats med sedan 2003.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En otroligt välbyggd och påkostad bil som efter genomgång kan tas ut på racerbanorna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
433 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16190
LINKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin Cooper S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En otroligt välbyggd och påkostad bil som efter genomgång kan tas ut på racerbanorna igen."

Beskrivning

En av ett fåtal Cooper S som Johnny Lundberger och Reine Wisell byggde för historisk racing FIA App K. De byggde tre för egen räkning men Johnny och Reine byggde även ett fåtal på beställning. Denna beställdes av en privatförare som kände Reine Wisell. Renoveringen och bygget baserades på privatförarens välbevarade original Cooper 1275 S från 1965. Arbetet är mycket väl utfört och kostade 1990 300.000kr, en BMW M3 (E30) kostade 298.000kr 1989.
Mycket väldokumenterad med bl.a. första ägarens fotografier, köpehandlingar och korrespondens från BMC Sweden AB undertecknat av Bo Elmgren (legendarisk teamchef och racerförare).

Bilen är i mycket fint skick mekaniskt, plåt och lack. Den går lika bra bra på bilutställning som på tävlingsbana. Privatföraren körde aldrig av eller krockade, därför är skicket fortfarande mycket bra.

Privatföraren tävlade intensivt med hundkojan fram till 2003 då han trappade ned. Två år senare, 2005, gjordes en genomgång av hela bilen bl.a. polerad topp och vevaxel. Då byttes även alla lager och synkringar i växellåda. Den fick ny tändspole, koppling och tryckplatta och renoverad hjulupphängning. Men det blev inte mer racing efter att den var klar och bilen blev undanställd. Den såldes 2019 till nuvarande ägare som varsamt väckte den till liv igen samt registrerade den för gatbruk och kontrollbesiktigade för evigt enligt gällande regler..

Reine Wisell körde Formel 1 och Le Mans under 70-talet. I Formel 1 var han andreförare bakom Emerson Fittipaldi för Lotus. Reine körde mycket hundkoja under sin tidiga racingkarriär och arbetade även som testförare för BMC Sweden. Johnny Lundberger var en framgångsrik och välkänd tävlingsförare i Sverige under 1960- och 70-talet då han även tävlade med Broadspeed hundkoja. Han var också känd som mycket skicklig som byggare och samlare av racerbilar.

Broadspeed är en engelsk trimningsfirma som var mycket känd under 60- och 70-talet. De arbetade med flera bilmodeller och var kända för deras vinröda hundkojor. Broadspeed var en svår utmaning för BMC fabriksbilar, speciellt med John Fitzpatrick som förare.

Det ingår flera pärmar med dokumentation och fotografier bl.a. från racingen. Här finns även detaljerad fotodokumentation av renoveringen som Johnny och Reine utförde samt deras egen företagspärm med kvitton och noteringar. Det finns även dokumentation av nuvarande ägares kontakt med Reine Wisell.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    96503 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Genomgången och servad/renoverad 2005 men aldrig tävlad efter det. Några inkörningsmil på gatan har den rullat sedan dess. Om bilen ska tävlas med bör man se över det tekniska så att det är up to date.
    Hastighetsmätaren är ej i funktion. Man får använda cykeldator/GPS för att se hastigheten.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick, se bilder. Stora delar av originalklädseln finns kvar. Fullbur för racingbruk.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra skick. Lackad i originalkulören Tartan Red men med Old English White tak (som det var på fabrikens rallybilar) istället för orignalets svarta tak. Karossen har endast ett fåtal mindre märken från dess racingkarriär.

  • Skick helhet:

    Bilen är i mycket fint skick mekaniskt, plåt och lack. Den går lika bra bra på bilutställning som på tävlingsbana. Privatföraren körde aldrig av eller krockade, därför är skicket fortfarande mycket bra. En otroligt välbyggd och påskostad bil som efter genomgång kan tas ut på racerbanorna igen eller användas som sportig gatbil.
    Om bilen ska tävlas med krävs en genomgång för att kontrollera så att den överensstämmer med dagens regler.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-15
Ursprungsbesiktning: 1976-07-16 (regbes) (Ombes:19910723)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 2020-06-03
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Austin Cooper 1275 S 1965. Mycket väldokumenterad med bl.a. första ägarens fotografier samt köphandlingar från BMC Sweden AB undertecknat av Bo Elmgren. Byggd av Johnny Lundberger och Reine Wisell (Johnny och Reines egna kvittopärm medföljer). Renoverad av Rådströms Bilplåt AB och lackad av Lackoteket AB.

Motor:
1293 Cooper S block thin flange. Bromsad på Specialbilsservice, 108hk 7300rpm.
Balanserade Mahle kolvar och vevstakar.
Balanserad vevaxel (SCF G64C)
Kamaxel RL95
Topplock Longman Gt15. För tävling. Med separerade ventiler. Insugsventiler 37,7mm & Avgasventiler 31mm. Insug diameter 1.5”
Oljekylare Mocal 13 rader
Tändspole Lucas Sport DLB 105
Extraktorgrenrör
Oljeuppsamlare
Dubbla H4 SU förgasare. Renoverade av Förgasarteknik Söderköping
Bränslepump Facet Automotive Electronic Fuel Pump

Växellåda och differential:
Växellåda 3-synk tätstegad med rakskurna drev
Salisbury LSD
Hardy Spicer drivaxlar

Kaross
Hellackad i Tartan Red. Lack mycket fin och välbevarad, även undersida, golv, bagagerum och innerskärmar
Kaross har endast fåtal mindre märken från racing.
Byggd med förstärkningar i bl.a. sparklådor
Dubbla racetankar med skumfyllning

Inredning:
Smiths mekanisk varvräknare (12000 rpm)
Moto-Lita ratt
Instrumentpanel, baksäte, sidostycken, innertak och framstolar välbevarade original Cooper S
Förarstol Momo (utgången 2005)
Fyrpunktsbälte Willans (utgången 2005)
Fullbur från Rallyprodukter

Förändringar i kaross och inredning
Bakruta, sidorutor och dörrutor i 5 mm makrolon
Motolita ratt
Minusjord
Sprinkler brandsläckare för motorrum

Chassie:
Justerbar bakvagn camber och caster.
Koni 8212 dubbelt ställbara dämpare i aluminium fram och bak (Samma som användes i March 1 F-1 bilarna)

Hjul:
4 st 165/70 R10 A032R Yokohama Advan-32R. Från 2019, har gått ca 5 mil. LM9 ET 32 fälgar 4,5” x 10”.

Medföljer:
Original förarstol
Golvmattor
Original reservhjul
4 pärmar med dokumentation inklusive bilder
Vagnbok FIA App K från 2005. Den behöver uppdateras.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG