Visa alla bilder

Lotus Elite S2 1216cc — 1961

Svensksåld tidig Lotus Elite S2 Typ 14 i ett fint renoverat skick. Nuvarande ägare har ägt den sedan 1974. Enligt uppgift har bilen en namnkunnig racinghistorik med legendariske Bosse Elmhorn i början av sextiotalet.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"På många sätt, kanske på alla sätt, en tidig dröm-Elite med svensk fin historik, få ägare, väl underhållen och välvårdad under alla år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
750 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15108
KRISTINEHAMN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Elite S2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"På många sätt, kanske på alla sätt, en tidig dröm-Elite med svensk fin historik, få ägare, väl underhållen och välvårdad under alla år."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte sin drömbil 1974 Den var vit i original, har uppgraderats och tävlats med i början av sextiotalet, då med den blivande tävlingschefen för BMC Sverige, Bosse Elmhorn. Andra stora namn som Picko Troberg och Joakim Bonnier figurerade i teamet, även om de inte körde just den här bilen. Oavsett, en fin svensk racinghistorik. Större bromsar och motorn fick en vassare kam, femlagrad kamaxel, Weber-förgasare, ZF växellåda och en elektrisk bränslepump. Bilen har alltid vårdats av sin Lotuskunniga och entusiastiska ägare, körts regelbundet på somrarna under de senaste 48 åren och har alltid förvarats i varmgarage. Under de senaste 5 åren har bilen fått en ny inredning och lackerats i British Racing Green. Äldre original SU-förgasare, kamaxel och cylindertopp följer med, men den äldre MGA-växellådan finns inte kvar. Bilen är besiktningsbefriad efter senaste besiktningen 2017.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1961-04-15 
  • Avläst mätarställning
    74484km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte körts på två år och togs ut ur garaget för dokumentationen. En liten service är bra innan den brukas. Bl.a. förgasarna behöver justering och översyn. I övrigt känns låda och bromsar bra, och under huven är det torrt och rent.

  • Skick interiör:

    Bilen fick en ny fin originalinredning för några år sedan. Snyggt innertak, instrumentpanel och ovanliga och rejsiga sidorutor i plexiglas.

  • Skick exteriör:

    Bilen började sitt liv som vitlackerad och även under sin tävlingsperiod på sextiotalet. Nu är den sedan några år lackerad i en annan klassiskt engelsk färg, British Racing Green. Glasfiberkarossen är i fint skick tillsammans med välputsat krom, snygga ekerfälgar, bra däck och en komplett verktygsats.

  • Skick helhet:

    Dessa bilar är rara ärtor och synnerhet ett svensksålt exemplar med känd historik, racingproveniens och med så få ägare. En fin möjlighet och chans att få äga en historiskt viktig Lotus, den bilen som på allvar satte igång den civila gatbilsproduktionen hos varumärket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-08-10
Ursprungsbesiktning: 1961-04-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1961-04-15
Senast godkända besiktning: 2017-08-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Colin Chapman demonstrated that his skills as a racing car designer and function could be applied just as easily to production road cars with the Lotus 14, better known as the Elite. Nonetheless, the Elite was designed with competition in mind - Chapman aimed for class wins at Le Mans and the Monte Carlo Rally - and incorporated technology developed in Lotus' single seaters. The Elite was every bit as innovative as Chapman's outright competition cars, with a world-first glassfibre monocoque body tub, independent suspension all around, rack-and-pinion steering, and four-wheel disc brakes, the rears mounted inboard. The engine was a lightweight four-cylinder Coventry-Climax FWE, a 1,216cc single-overhead-cam unit producing 75 bhp, while the gearbox was a BMC MGA fitted with an alloy casing and modified bell-housing.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kristinehamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG