Visa alla bilder
Visa film

Kawasaki H1-R Trecylindrig tvåtaktare om 500 cc, 80hk — 1970

Kawasaki H1-R, med en unik svensk Road Racing historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är med viss vördnad man närmar sig den här klassiska racingmaskinen. Dess historik och skick är ett unikt tidsdokument från det tidiga 70-talets svenska RoadRacingera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
400 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14982
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Kawasaki H1-R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är med viss vördnad man närmar sig den här klassiska racingmaskinen. Dess historik och skick är ett unikt tidsdokument från det tidiga 70-talets svenska RoadRacingera."

Beskrivning

Denna maskin kom till Sverige 1970 via importören Flöter. Den var en av två som togs in det året. Det första racet gick i Falkenberg och då kördes den av Kjell Bogren, därefter kom den att köras av Sven-Olof (Esso) Gunnarsson åren 1970-1971. Han hade stora framgångar såväl i Sverige som internationellt. Med startnummer 12 blev segern i Swedish Grand Prix i Anderstorp, den första segern i 500 cc-klassen av en svensk förare sedan 1934. Efter de två tävlingsåren blev det en törnrosasömn i en lada utanför Mariefred tills 2016, då en entusiast förvärvade MCn.

Långsamt återställdes den i ursprungligt skick, där så mycket som möjligt återanvändes, bl.a. är tanken i glasfiber helt i originalskick men en ny i aluminium tillverkades och används vid körning.

För mer information se: kawapilot.blogspot.com

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön/Vit/Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Minutiöst iordningställd med några avvikelser från original för att möta dagens miljökrav. Motorn är renoverad av Ebbe Parnestål och fungerar klanderfritt. Vid körning byts originaltanken mot en nytillverkad i aluminium. Originaldäck Dunlop Racing från tiden.

  • Skick helhet:

    Såväl i helhet som i detaljer i ett mycket fint återställt originalskick.

Fakta om modellen

Kawasaki H1, var en luftkyld tvåtakts 500 cc som tillverkades 1969-1975. För sin tid en mycket snabb motorcykel och den fick tilltalsnamnet Mach III.

Kawasaki tog också fram en renodlad racingmaskin H1-R för 500 cc klassen 1970. Ginger Molloy körde framgångsrikt i World Championship det året och slutade på en andraplats strax efter dåtidens legendar Giacomo Agostini på en MV Agusta.

Av den speciella fabriksracern gjordes kring 150 exemplar, varav två kom till Sverige 1970 och ytterligare två 1972.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG