Visa alla bilder

Ford Model A Tudor — 1931

En trevlig och lättkörd A-Ford som är lätt trimmad och extrautrustad med topplock från Thomas med kylflänsar, samt magnettändning Scintilla. Extra kylnig på sidan av blocket ”powered by winfield”.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket trevlig att köra och ovanligt fin kaross och inredning. Körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
116 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15228
GRÄNNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Tudor?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket trevlig att köra och ovanligt fin kaross och inredning. Körklar."

Beskrivning

A-Forden renoverades på slutet av 70-talet av en samlare i Boxholm. Han importerade bilen från Danmark 1972. Inför regbesiktningen försågs bilen med blinkers fram och bak. Dessutom brandsläckare och dold strömbrytare (stöldskydd) som sitter monterat på hemlig plats.
A-Forden har varit en av Sveriges mest populära veteranbilar genom tiderna. Nu har en ny generation har upptäckt A-Fordens kvalitéter. Denna A-Ford kan dessutom vara något av en ”sleeper”. En bil i synbart originalutförande, fast med något intressant under motorhuven, nämligen topplock från Thomas och Scintilla magnettändning vilket gör att bilen upplevs som mörkbart piggare än andra vi kört. A-Forden finns i förhållandevis stort antal i Sverige, men de syns sällan i trafiken. Nu håller en ny generation på att ändra detta. Tjusningen med att köra en bil från bilismens tonår smittar av sig. Här gäller att ha motoröra och kunna hålla rätt varvtal när man växlar den osynkroniserade växellådan. Om man som förare åker i en modern bil, så kör man verkligen i en A-Ford. Bilen är såld ny Danmark enligt uppgift och har sedan 2014 ingått i en större bilsamling. Instruktionsbok och reservhjul medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1931 
  • Första registreringsdatum
    1973-05-03 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med 4-cylindrig sidventilsmotor och 3-växlad osynkroniserad växellåda. I originalutförande är uppgiven effekt 40hk. Vid körning av bilen svarar den utmärkt på gasen, detta för att svänghjulet är lättat och medför att 1:a växeln ej behöver brukas vid start. En titt under motorhuven visade att bilen är utrustad med Scintilla (Vertex) magnettändning och Thomas topplock med kylflänsar. Kylarfläkten har 4 blad, mot originalets 2 blad. Extra kylnig på sidan av blocket ”powered by winfield”. Bilen går stadigt och fint. Utrustad med original mekaniska bromsar. Renoverat elsystem med nya kablar i 6-volts utförande. Bra 6-volts batteri. Bilen är genomgången och körklar.

  • Skick interiör:

    Fin inredning från 70-talet, med knappstoppad sätesklädsel. Bra och bekväm stoppning i stolarna. Något vågiga dörrsidor. Fint innertak och fin gummimatta. Extrautrustad med värmepaket med fungerande fläkt.

  • Skick exteriör:

    Snyggt tvåfärgad kaross med nytt yttertak, det som förr kallades pegamoidtak. Rak och fin kaross. Bilen har renoverats på 70-talet och håller bra standard. Felfritt krom på stötfångare och utrustad med det snygga stenskottsskyddet framför kylaren. Relativt nya däck. Absolut helt rostfri. Original startvev medföljer.

  • Skick helhet:

    En bil som väcker ha-begär, startar direkt och rullar lätt med bra komfort. Fin kaross, med alla detaljer i bra skick. Kan varmt rekommenderas till kräsen Ford-entusiast.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-06-25
Ursprungsbesiktning: 1973-05-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1973-05-03
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud:Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Om T-Forden satte världen på hjul så var det A-Forden som fick upp farten på världen. A-Ford var efterföljaren till Fords storsäljare T-Forden. När A-Forden introducerades i november 1927, som 1928 års modell var det i grevens tid. Konkurrenterna hade kört ikapp och förbi Ford Motor Company med bättre, snabbare och bekvämare bilar. Med A-Forden fick man nu en modern bil att saluföra. Starkare motor, riktig växellåda och snygg design. A-Forden blev en omedelbar succé. Den fjärde februari 1929 hade man redan sålt 1 miljon exemplar av bilen. I slutet av juli samma år hade man dubblat till 2 miljoner sålda bilar. Produktionen av A-Forden avslutades i mars 1932, efter att ha tillverkats i totalt 4 858 644 exemplar. Enligt föreningen Svenska A-Fordarna finns cirka 1200 A-Fordar registrerade i Sverige. Den variant som finns i flest exemplar är Ford Tudor 1930-31. Nytillverkade delar finns i massor att köpa, så det är lätt att hålla dessa bilar vid liv.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gränna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG