Visa alla bilder
Visa film

Willys Overland Jeep MB 2,2l/4cyl sidventilare — 1943

En körklar Jeep från tiden för 2:a världskriget (WW2).

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Det är så här man vill ha en gammal krigarJeep. Fullt användbar i ett lagom patinerat skick. Kör den till Normandie och känn historiens vingslag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
195 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12831
ENKÖPING/MELS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Willys Overland Jeep MB?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Det är så här man vill ha en gammal krigarJeep. Fullt användbar i ett lagom patinerat skick. Kör den till Normandie och känn historiens vingslag."

Beskrivning

Ägd av nuvarande ägare i 26 år. Bilen är i stort i originalutförande. utrustad med bland annat mörkerbelysning, spade, yxskaft, gevärshållare, fällbar vindruta. Nuvarande ägare har njutit av den varje sommar sedan inköpet. Enligt uppgift sålde den tidigare ägaren Jeepen för att finansiera en resa till Normandie, med sitt andra WW2-fordon, för att delta i firandet av Dagen D.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1943/1943 
  • Första registreringsdatum
    1976-10-01 
  • Avläst mätarställning
    01339 Miles 
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell/ 4-WD 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Militärgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och transmission.

  • Skick interiör:

    Bruksskick, någon mindre skada.

  • Skick exteriör:

    Något ärrad som sig bör. Lite skav och repor.

  • Skick helhet:

    En Jeep som är i ett bra bruksskick och som tål att fortsätta att brukas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: I trafik 2012-06-03
Ursprungsbesiktning: 1976-10-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1976-10-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

De byggdes 1941-1945. Både Willys Overland (MB) och Ford (GPW) byggde denna lätta terrängående bil för att kunna användas av de allierade under andra världskriget. Närmare 360 000 exemplar byggdes av Willys MB och c:a 278 000 exemplar fick Ford ut ur sina fabriker. De är fyrhjulsdrivna med en treväxlad låda utrustad med hög och lågväxel.
Sommaren 1940 fick American Bantam och Willys Overland förfrågan från de amerikanska myndigheterna om de på 49 dagar kunde ta fram en fungerande prototyp samt att på 75 dagar ta fram 70 testbilar. American Bantam vann kontraktet men hade så dålig ekonomi och svaga resurser så att Willys Overland fick bli leverantör den lätta terrängbilen. Ford hade på ett senare stadie givit sig in i leken och fick hösten 1941 också börja tillverka den på grund av Willys leveransproblem.
Efter kriget såldes många via överskottslager runt om i världen. I Sverige användes se många gånger som bärgningsfordon, brandbilar och inom jordbruket.

Lagerort och visningsinfo

Denna bil finns att beskåda hos Mel`s Garage i Enköping.
För öppettider se länken.
https://www.mels.se/garage/kontakta-oss/

För info/visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Telefon: +46 705 80 91 17
Mail: johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att kontakta
Johan Ålander telefon +46 705 80 91 17 eller johan@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 18:e september 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG