Visa alla bilder
Visa film

Volvo P1800 ES "Välgörenhetsauktion" — 1972

Säljs till förmån för stiftelsen Lean On Me med eventet Stora Barndagen / Racing Rascals. Bilen är renoverad från grunden utan prut. Det sparades inte på krutet i maskin och transmission heller.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En riktig finrenovering och en rejäl prestandainjektion i motor och drivlina. Homogen och positivt stabil känsla i körupplevelsen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
556 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12843
ESKILSTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P1800 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En riktig finrenovering och en rejäl prestandainjektion i motor och drivlina. Homogen och positivt stabil känsla i körupplevelsen."

Beskrivning

Den här bilen såldes ny i soliga Kalifornien och kom tillbaka till Sverige efter 26 år. Bilen har renoverats och byggts till en standard med en härligt entusiastisk och fri tanke på vad som egentligen är värt att kosta på en älskad bilmodell. Först renoverades bilen 2016-2017 till nyskick, (utifrån helt ren glasblästrad kaross där allt som finns att köpa/går att byta har ersatts med nytt eller nytillverkat i originalutförande). När bilen var klar och använd en sommar ville ägaren få modern sportbilsprestanda. Detta gjordes under 2017-2018, ny specialbyggd B20 motor på 2,4 liter och 240 Hkr (registrerad så, se bild på specifikation) och ny femväxlad låda, diffad bakaxel, förstärkta bromsar och chassie (kvitton från renoveringen, på mer än en miljon kronor följer med bilen). Motorn har till exempel en trimningsgrad som på sin tid skulle höra hemma på racerbanan eller i rallyskogen i en Amazon eller 140. Renoveringen är professionellt utfört av verkstaden på HRM-bil i Lidköping utan att, som sagt, spara på kostnaderna. Resultatet är den absolut finaste och snabbaste, registrerade och godkända P1800ES vi har skådat.
Ljudet från insuget när bilen kommer mot dig och motorn sjunger i de högre tonerna påminner lite om högvarviga racemaskiner från racingens Super Touring-era. Så vackert kan bara en riktigt vässad sugmotor ljuda. När det ljudet dessutom harmonierar med en klassiskt vacker karossform blir det uppenbart att den här bilen har just extra allt. Mer info om renoveringen finner du längst ner beskrivningen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    2002-08-16 
  • Avläst mätarställning
    137 km 
  • Kw / hk
    176 / 240 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5 vxl 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorns specifikation finns på ett charmigt handskrivet papper (bild) från en mycket kunnig motorbyggare, känd bland entusiasterna. Här kan man läsa och låta sig berusas av material, funktion och definitioner. Transmissionen i sig är femväxlad låda M47 och längre bak det sitter en Sellholm-diff.

  • Skick interiör:

    Nytillverkat eller NOS från hyllan; skinnet är mjukt och följsamt, och mattorna nya. En tidstypisk Nardi-ratt understryker bilens ambition tillsammans med läderremmarna som ska hålla det exklusiva resväskesetet på plats i bagageutrymmet när föraren får extra mycket feeling på skojvägarna.

  • Skick exteriör:

    Vackert yttre i omtyckt kulör. Krom, lack och detaljer; allt är nytt och bearbetat. En liten justering av förardörrens lås kanske kan vara på sin plats om man skall vara riktigt noggrann.

  • Skick helhet:

    En ES, en vacker svensk sportvagn i den omtyckta, Volvocharmigt och torrt benämnda kulören Ljusblå metallic 111, är en ikonisk uppenbarelse i kraft av att vara en sportbil från Volvo-tryggheten och i att ha en spännande formgivning. Det här exemplaret representerar på alla sätt allt det fina som en entusiast kan önska i genren "Fantastiskt fin ljusblå metallic Volvo P1800 ES".

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-06-25
Ursprungsbesiktning: 2002-07-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-08-16 (730101)
Besiktigad tom: 2019-07-31
Senast godkända besiktning: 2017-07-07
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja

Fakta om modellen

Racing Rascals event Ba(r)ndagen är ett av Sveriges mest uppmärksammade bilevent och utan tvekan det största eventet av sitt slag. Under de återkommande dagar då eventen genomförs uppfyller ett 100-tal superbilsägare önskedrömmar åt barn som fått det jobbigt i livets start. Det kan vara en svår sjukdom, olycka, eller sociala problem med mera. Den här dagen är de och deras familjer VIP-gäster på Sveriges bästa banevent och får åka i vilka bilar de vill, Ferraris, Lamborghinis, Porschar, och alla andra superbilar man kan tänka sig. På kvällen hålls en välgörenhetsauktion med skänkta värdefulla objekt där 100% av intäkterna går till välgörenhet. Mottagare av pengarna är Stiftelsen Lean On Me som är tätt sammanvävd med Racing Rascals. I Stiftelsen stadgar kan man läsa följande: Stiftelsens ändamål är att stötta, stimulera och förbättra livskvalitén för barn och ungdomar, som genom sjukdom, olycka, eller social misär har fått en hård och orättvis start i livet. Stiftelsens ändamål ska fullföljas bland annat genom positiva och inspirerande upplevelser, men också genom fadderskap, där barn och ungdomar får långsiktigt stöd av inspirerande människor som varit i samma sits som dem, och tagit sig vidare. 100% av Stiftelsens arbete ska fokuseras på barn och ungdomar i Sverige.
INFO OM RENOVERINGEN: Professionellt utförd av HRM-bil i Lidköping, för kunds räkning (svensk bilsamlare) under åren 2016-2018. Bilen totalrenoverades först till nyskick under 2016-2017. Karossen demonterades totalt och glasblästrades. Golvet byttes och vissa andra plåtdelar som visade spår från gravrost efter blästringen. Hela bilen epoxygrundadades och lackades i originalkulör nr111. Härefter renoverades chassie, axlar och alla lösa detaljer under och inuti bilen. All isolering, mattor, klädsel osv ersattes med nytt liksom elsystem och instrumentbräda. Säten klädes i svart skinn i originalutförande. Alla lister, lampor, gummilister och detaljer samt framruta och emblem mm ersattes med nytt. Motorn renoverades liksom förgasare, växellådan fick en översyn och nytt avgassystem monterades samt renoverade fälgar och nya däck. När bilen var klar i detta renoverade utförande kunde kvitton för arbetstid och material tillsammans med inköpet av bilen summeras till nästan 900.000 kr (se kvitton som följer med). Efter en sommars körning byttes motor, växellåda, bakaxel, delar av chassie och bromsar, för en kostnad om drygt 200.000 kr. (se bild på handskriven motorspec). Sammantaget vill vi påstå att detta är Sveriges mest påkostade P1800ES, där allt är utfört professionellt, med fria händer, utan besparingar.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 18:e september 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG