Visa alla bilder
Visa film

Saab 95 V4 kombi — 1977

Bil från Norrbotten, helt fri från rost. Ägd av Saab-mekaniker de senaste 20 åren, fin bil där motor och växellåda är nyrenoverade men lacken något sämre.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen har bara rullat i Lappland, på saltfria vägar. Ingen rost och tekniskt i toppskick. Körd knappt 15000 mil. Omlackad och bättrad lack med inte helt bra underarbete (ojämnheter syns). Bra helhetsintryck trots detta."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12817
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 95?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen har bara rullat i Lappland, på saltfria vägar. Ingen rost och tekniskt i toppskick. Körd knappt 15000 mil. Omlackad och bättrad lack med inte helt bra underarbete (ojämnheter syns). Bra helhetsintryck trots detta."

Beskrivning

Första ägaren från Vidsel i Lapplands inland hade bilen i 21 år. sedan en bilhandlare, innan nästa ägare från Piteå hade bilen i 20 år. Sista ägaren, som var pensionerad Saab-mekaniker och bilentusiast har gjort en rullande teknisk renovering, vilket gör att motorrummet ser ut som i en utställningsbil. (Vi har aldrig sett ett så fint motorrum i en Saab 95 tidigare). Motor och växellåda har renoverats för två år sedan. Generator, startmotor, kylare, batteri med mera är bytt senaste året. Bilen är jättefin att köra och ligger bra på vägen, utan vibrationer.
Kaross och alla detaljer är i fint bruksskick. Bilen lackades om för cirka 8 år sedan på grund av stenskott (mycket grusvägar i Lappland) och för att den ljusblå färgen börjat blekna. Underarbetet för den na omlack var inte perfekt varför det syns lite ojämnheter på några ställen (bl.a .på motorhuven och mitt på passagerardörren). Lite lackbättringar har tillkommit efter denna omlack (bl.a. runt baklamporna). Bilen ger sammantaget ett mycket gott helhetsintryck, med fin inredning, hyfsad lack och helt rostfri. Undertill ser bilen ut som ny. (se bilder).
 

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1977-10-10 
  • Avläst mätarställning
    148890 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    I närmast nytt orginalskick. Allt i motorrummet ser ut som helt nytt.

  • Skick interiör:

    Hel och fin invändigt. Framstolar bytta mot gröna i originalutförande varför baksätet har avvikande kulör (blått).

  • Skick exteriör:

    Äldre omlack som ser bra ut på lite avstånd men en del blåsor, lacksläpp och bättringar finns om man tittar riktigt nära. Saabemblemen saknas på framskärmarna.

  • Skick helhet:

    Bland de bättre Saab 95 vi sett men behöver en ny lack för att bli riktigt fin. Inredning och teknik är mycket bra som det är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-01-31
Ursprungsbesiktning: 1977-09-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1977-10-10
Besiktigad tom: 2021-01-31
Senast godkända besiktning: 2018-06-27
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Saab 95 som var kombimodellen av Saab 96 ritades av den kände industridesignern Sixten Sason och tillverkades av Saab mellan 1960 till 1978. Saab 96 var en vidareutveckling av Saab 93 och hade stora likheter med föregångaren, som i sin tur var en vidareutveckling av Saabs första personbil - Saab 92. Under 1967 gick man över från 2-taktsmotorer till V4 motorn. De sista åren kallades kombin för 95 L V4 kombi, då bilens motor fått några fler hästkrafter (68 Hkr) och förbättrats på flera punkter. Dessa bilar känns igen på de tjockare kofångarna och var toppmodellen av Saab 95.
Saab 96 var en mycket framgångsrik tävlingsbil, särskilt inom rally. Bland höjdpunkterna märks Erik Carlssons segrar i RAC-rallyt 1960, 1961 och 1962, Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963. Stig Blomqvist segrade i RAC-rallyt 1971 och Svenska rallyt 1971, 1972 och 1973. Sista stora segern var Svenska rallyt 1976, med Per Eklund bakom ratten. På många av dessa rallyn fungerade kombibilarna, Saab 95, som servicebilar och fick gå lika hårt som tävlingsbilarna då de skulle hinna fram till nästa etapp i rätt tid för reservdelar och underhåll. Dessa servicebilar var ofta mer trimmade än tävlingsbilarna för att klassa tunga laster. Fina exemplar, som denna bil, fullt funktionsdugliga och utan rost är idag sällsynta, då de slitits ut eftersom de var mycket praktiska och prisvärda.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning.
För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström

Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att kontakta Lennart Ström

Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 18:e september 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG